Maak jij je soms zorgen over de herkomst van de stroom die een lader in je elektrische auto pompt? Dan kan je nu in de haven van Gent gaan opladen, want daar staat de eerste snellader van ons land die zijn stroom rechtstreeks uit de aanpalende windmolens haalt.
Met de opmars van de elektrische auto in ons gezamenlijke wagenpark dringt het volgende vraagstuk zich op, want hoe zorgen we ervoor dat de stroom waarop die EV’s rijden wel groen opgewekt werd? Energieleverancier Engie heeft daar iets op gevonden, want bij hen kan je nu je auto opladen terwijl je kijkt naar de windmolens die je stroom produceerden.
Snel en groen
In de haven van Gent heeft Engie-CEO Thierry Saegeman namelijk in aanwezigheid van Vlaams minister van Energie Zuhal Demir het eerste Belgische snellaadstation onthuld dat volledig op zelf geproduceerde windenergie werkt. Rond de site aan de R4 bevinden zich drie windmolens waar de lader rechtstreeks stroom uit tapt — mits tussenkomst van een opslagbatterij. De twee laadpunten kunnen elk gelijktijdig een vermogen leveren tot 175 kW, maar als je het geluk hebt om alleen aan de snellader te staan kan één enkel laadpunt een snelheid van wel 350 kW aan.
Als je EV met die laadcapaciteit overweg kan, zou je in een dikke tien minuten zo’n 200 kilometer rijbereik op de teller zien verschijnen. Ook de prijs is bovendien niet mis: Engie vraagt er 40 cent per geladen kWh waardoor het volledig opladen van een EV met een accu van bijvoorbeeld 50 kWh — zoals een Renault Zoë — hier 20 euro kost. Daarmee blijft de prijs gelijkaardig aan die van het gemiddelde publieke laadpunt zonder snellaadmogelijkheid. Met dit project wil de energieleverancier vooral onderzoeken of ze dergelijke installaties ook op andere plaatsen in het land kunnen realiseren. Wij zien er alvast geen graten in, Engie.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 9 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden