Gemini 001 is Tesla met astronomisch rijbereik

Tesla Model S Gemini 001 2022

Als de beperkte actieradius je reden is om nog geen elektrische auto aan te schaffen, dan hebben we goed nieuws voor jou. Het Amerikaanse ONE heeft namelijk een accupakket onder een Tesla Model S geschroefd met zo’n grote dichtheid dat de auto er 1.210 kilometer mee kon afleggen.

Dat er nog flink wat vooruitgang te boeken valt op vlak van batterijtechnologie, dat blijkt niet alleen uit de recent onthulde Mercedes EQXX maar ook uit een nieuw prototype van de Amerikaanse start-up Our Next Energy. Zij hebben namelijk een accupakket ontwikkeld dat ruim twee keer zoveel capaciteit biedt als een conventioneel exemplaar van hetzelfde formaat. Vervolgens schroefden ze de batterij in een Tesla Model S en doopten hem Gemeni 001 — niet te verwarren met die andere astronomische prestatie met dezelfde naam: NASA’s allereerste ruimtemissie…

Van ruimtereis tot sterrenbeeld

De Gemini-batterij is dan ook een interessant staaltje techniek. De accu biedt namelijk een totale capaciteit van — hou je vast — 204 kWh, maar weet die te verpakken in een omhulsel dat niet groter is dan de 100 kWh-batterij die gewoonlijk onderin een Model S schuilt. Daardoor konden de ingenieurs zo’n Tesla gemakkelijk voorzien van hun accupakket om er een ritje mee te maken, en dat werd een lang ritje. De auto hield het namelijk 1.210 kilometer vol op een testcircuit tegen een snelheid van ongeveer 90 km/u. Nadien plaatsten ze hun Gemini 001 ook nog eens op een rollenbank, waar hij het zelfs 1.419 kilometer lang volhield.

Tesla Model S Gemini 001 2022

Dit nieuws komt er nog geen week na de onthulling van de Mercedes EQXX, een baanbrekende conceptcar die volgens de fabrikant 1.000 kilometer op één volle batterij moet halen. Daar gaat het Gemini-prototype dus overheen, en ook qua batterijtechniek lijken ze een streepje voor te hebben. Over het accupakket van de EQXX wist Mercedes namelijk te vertellen dat het een dichtheid van “bijna 400 Wh/L” had, terwijl de Gemini-batterij de 416 Wh/L aantikt. ONE zal de accu nu verder ontwikkelen en hoopt hem in 2025 op de markt te brengen onder de naam Aries — een sterrenbeeld. We herkennen een thema.

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Jos D. 17:29
afbeelding van Jos D.

Nu nog kunnen opladen in 5 minuten en dan zijn we er.

this 14:25
afbeelding van this

Ik zou het als of/of verhaal zien. Ofwel heel snel laden ofwel heel veel capaciteit.
Want veel capaciteit én snel laden lijkt mij beetje onzin. Laadpalen heb je namelijk op plaatsen waar je de auto kan laten staan, in tegenstelling tot een brandstofwagen die naar een tankstation moet.
Dus tenzij je echt in niemandsland woont en dagenlang geen laadpaal ziet en enorm veel kilometers doet, zie ik de nood aan beiden niet.

GLENN 13:02
afbeelding van GLENN

In deze test hebben ze blijkbaar nickel-cobalt cellen met hogere energie dichtheid gebruikt, niet de LFP cellen die ze zelf aan het ontwikkelen zijn. Dus je hebt er het raden naar wat de werkelijke range is voor hetzelfde volume met hun uiteindelijke technologie. Over het gewicht vind je ook niet veel terug (330kg extra tov originele batterij?).

Adriaan 14:09
afbeelding van Adriaan

Met andere woorden, een poging om (succesvol) in de media te komen op zoek naar investeerders voor een project dat niet bestaat, of totaal niet af is?

GLENN 15:26
afbeelding van GLENN

Er zitten grote investeerders achter, dus iemand ziet er wel toekomst in. Maar bvb GM had ook geïnvesteerd in Nikola en we weten hoe dat is afgelopen :-)

Gewoon vreemd om uit te pakken met iets dat niet echt relevant is voor je eindproduct. Op hun eigen website staat letterlijk dat hun hybride batterij bedoeld is voor SUV's en pick-ups. Dat gaat waarschijnlijk geen kleine/lichte batterij zijn qua volume en gewicht om aan die range te komen.

Waxweazel 15:18
afbeelding van Waxweazel

1210 km aan 90km/u ...
Aan die snelheid kom ik makkelijk aan +1500km met 1 tank van 60 liter diesel :p
Ik durf zelfs te stellen dat sommige auto's met benzinemotoren met een tank van 60 liter even ver kunnen komen. En zoals hierboven al aangehaald, na 5min tanken weer verder naar 1000+ km..

Tesla kan wel een "mooi staaltje techniek" presenteren, maar tegen welke prijs ? De gewone sterveling mag hier zelfs niet naar kijken aangezien het te duur zal zijn.

Michel 16:25
afbeelding van Michel

Meer dan 1.000km met een Arteon 2.0TSI tegen 120-130km/u met vier aan boord en de koffer helemaal vol bagage.

Van De Put Jacobus 19:37
afbeelding van Van De Put Jacobus

Vanwaar komt de kobalt. ?
Duizende kinderen werken in armoede en erbarmelijke omtandigheid voor deze grondstoffen niemand praat daar over.!

Adriaan 11:00
afbeelding van Adriaan

Je hebt de keuze, 9 van de 10 grootste kobalt mijnen zijn gesitueerd in Congo, eentje in China...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws