Rivian: Hoever staat Amerikaanse start-up?

Rivian R1T Tests 2021

Het regent de laatste jaren nieuwe zuiver elektrische merken, en dan nog het meeste uit China en de VS. Daar hoort ook Rivian bij, een Amerikaanse start-up die ons intussen alweer drie jaar geleden liet kennismaken met zijn elektrische pick-up en SUV. Maar hoever staat Rivian vandaag?

Als je de voorbije jaren door het bos van nieuwe merken de bomen niet meer zag, dan nemen we je dat niet kwalijk. Van Aiways tot VinFast: allemaal beloven ze doorgaans betaalbare, zuiver elektrische SUV’s met meestal ook nog eens een rijbereik dat groter is dan hun hoofdkwartier ver van ons bed ligt. Veelbelovend of niet, sommigen hebben wel degelijk grote plannen. Rivian rekent zichzelf bijvoorbeeld tot die categorie.

Partnerships

We schrijven november 2018 wanneer Rivian voor het eerst op ons netvlies verschijnt met een elektrische pick-up, de R1T. De Amerikanen maken hun ontwerp meteen hard met sterke cijfers: je krijgt de keuze uit drie accupakketten tot 180 kWh, het rijbereik wordt maximaal 644 kilometer, de sterkste R1T haalt 800 pk uit zijn vier elektromotoren en hij zou starten aan 61.500 dollar. Amper een dag later toont het kersverse merk de R1S, een SUV op basis van de pick-up met identieke specificaties.

Rivian Electric Delivery Van productie 2021

Dan wordt het even stil rond Rivian, tot Ford in 2019 omgerekend 450 miljoen euro investeert in het bedrijf. Ford wou zich namelijk zelf gaan bezighouden met de ontwikkeling van elektrische pick-ups en zocht daarvoor een partner met de nodige vakkennis. Oorspronkelijk zouden de twee fabrikanten dus modellen bouwen op een gedeelde architectuur, maar die plannen gingen niet helemaal door. Ook Amazon investeerde echter in Rivian, en zij bouwen momenteel wel samen een elektrische bestelwagen.

Leveringen sinds deze maand

Intussen bleef Rivian ook zijn eigen ontwerpen doorontwikkelen tot productierijpe modellen. Die bereikten deze maand hun hoogtepunt, wanneer de eerste R1T’s en iets later ook de eerste R1S’en aan klanten in de VS overhandigd werden. Ook de leveringen van de Rivian EDV, het elektrische busje dat de constructeur samen met Amazon ontwikkelde, moeten binnenkort op gang komen. Vooral 2022 wordt daarin een cruciaal jaar voor Rivian.

Rivian R1S 2021

Ook Europa staat op de agenda volgend jaar, want het merk beloofde eerder al vanaf 2022 de R1S SUV naar het Oude Continent te brengen. Daartoe heeft Rivian zich al gevestigd met een kantoor in Nederland en zouden ze — als we de geruchten mogen geloven — VDL Nedcar overwegen als productiepartner. De R1S is met zijn lengte van 5,13 meter en breedte van 2 meter echter wat aan de grote kant voor onze markt, dus Rivian wil Europa vooral veroveren met een tweetal compacte SUV’s die het later zal onthullen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws