De dames en heren bij Euro NCAP hebben alweer een paar auto’s vol botspoppen op een muur afgevuurd. Die dummy’s kwamen er grotendeels met de schrik van af, behalve wanneer ze in een Renault Zoe of een Dacia Spring hadden gezeten, zo blijkt.
Euro NCAP, de organisatie die alle Europese auto’s beoordeelt op veiligheid, heeft zijn laatste 11 auto’s van het jaar vernietigd. Die krijgen zoals gewoonlijk een score van nul tot vijf sterren — van meest tot minst makkelijk vernietigbaar — en we zijn er inmiddels aan gewend dat zowat elk nieuw model de volle pot scoort. Af en toe valt er echter eens een auto uit de boot, en deze keer zijn dat er zelfs twee van dezelfde groep.
Laagste scores dit jaar
Terwijl de BMW iX, Genesis G70 en GV70, Mercedes EQS, Nissan Qashqai, Skoda Fabia en Volkswagen Caddy namelijk de volle vijf sterren scoorden en de Fiat 500e en MG Marvel R met vier sterren aan de haal gingen lieten twee andere auto’s de slechtste scores van het jaar optekenen. De schuldigen kwamen van Renault en Dacia, allebei EV’s van de Renault-groep
De Dacia Spring kreeg namelijk slechts één ster en de Renault Zoë ging zelfs zonder sterren naar huis. Eerder dit jaar scoorden ook de Dacia Logan en de Dacia Sandero Stepway al slechts twee sterren. De Logan heeft inmiddels het Dacia-gamma verlaten maar de Sandero is nog een relatief nieuw model.
Billenklets voor Renault
De Secretaris-Generaal van Euro NCAP, Michiel van Ratingen, laat er dan ook geen gras over groeien: hij wijst de Renault-groep terecht voor zijn nalatigheid op vlak van veiligheid. De Renault Laguna was anno 2001 namelijk de eerste auto om ooit de volle vijf sterren op te strijken en nu is het concern verantwoordelijk voor de enige gebuisde modellen van het jaar 2021. Van Ratingen beschuldigt de groep ervan nevenschade te aanvaarden in zijn ambities om betaalbare elektrische wagens te produceren.
De score van de Renault Zoe valt echter nog te nuanceren aangezien het model mits enkele wijzigingen al sinds 2013 van de band rolt. Toen haalde de EV nog de volle vijf sterren maar de vereisten van Euro NCAP verstrengen natuurlijk mee met de sector. De score van de nieuwere Dacia-modellen valt echter minder makkelijk te verantwoorden, al krijgen die modellen in hun standaardvorm natuurlijk maar weinig geavanceerde technologie mee om de kostprijs te drukken. En laat het nu net de standaardmodelletjes zijn die Euro NCAP doorgaans aan de tand voelt…
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 15 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden