Suzuki of concurrentie? Deze standaarduitrusting biedt de Suzuki Swace

Suzuki Swace 2021

Wil je veel wagen voor weinig geld, dan moet je het historisch gezien bij de Japanners gaan zoeken. Maar is dat nog steeds het geval? Wij namen de uitrusting van de Suzuki Swace onder de loep en vergeleken die met zijn directe concurrenten — waaronder ook, jawel, die van zijn bijna identieke Toyota-neefje.

Suzuki kwam vorig jaar met een opmerkelijk nieuw model voor de dag: de Swace. Deze hybride-break, die onderhuids zowat identiek is aan de Toyota Corolla Touring Sports Hybrid, maakt vooral indruk met een heldere optielijst en een ruime standaarduitrusting. Hoe ruim die is in vergelijking met zijn concurrenten lees je hier.

Minder keuzestress

Laat ons beginnen bij het begin: wat is nu het verschil tussen een Suzuki Swace en een Toyota Corolla? Daar onderscheidt de Suzuki zich vooral door minder variatie te bieden op motorisch vlak. De Swace is er namelijk maar met één motorisatie: als 1.8-liter zelfladende hybride met 122 pk. Toyota biedt voor zijn gelijkaardige Corolla daarnaast ook een 1.2-liter benzinemotor met 116 pk aan of een tweede zelfladende hybride-aandrijflijn met 2.0-literblok, goed voor 180 pk.

Suzuki Swace 2021 achterkant

Nog opvallender is het verschillende aanbod aan koetswerkvarianten: waar Toyota zijn Corolla als hatchback, als berline en als break in de configurator plaatst vind je bij Suzuki enkel een breakversie van de Swace terug. Suzuki houdt het dus vooral simpel wanneer het op motoren en varianten aankomt.

Laagste prijs vs. meer uitrusting

Kijken we naar de optielijsten, dan merken we dat Suzuki daar dezelfde aanpak van transparantie hanteert. De Swace is namelijk maar verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus: als GL+ van 29.999 euro en als GLX van 31.999 euro. Zelfs de goedkoopste Swace is meteen rijkelijk uitgerust met bijvoorbeeld aluminium velgen, alle infotainmentfuncties, adaptieve cruise control, zetel- en stuurverwarming en automatische licht- en regensensoren standaard inbegrepen. Op vlak van veiligheid krijg je een automatische noodrem, rijstrookhulp, parkeersensoren vooraan en een achteruitrijcamera. De GLX voegt daar nog wat extra sfeerverlichting, automatische parkeerhulp en een dodehoekassistent aan toe en dan is de auto meteen full option.

Suzuki Swace 2021 opties

Vergelijken we dat met de Toyota Corolla break, dan kan je de hybride-versie al krijgen vanaf 27.990 euro. Dat is zo’n 2.000 euro minder dan de goedkoopste Suzuki maar bij Toyota ontbreken voor die prijs onder andere een regensensor, verwarmde zetels, het verwarmde stuurwiel en aluminium velgen. Om aan een gelijkaardige uitrusting te komen als de Swace GL+ moet je de Corolla als Style-versie configureren en er een aantal losse pakketten bij bestellen. Wij kwamen dan op een prijskaartje van 33.460 euro voor de Toyota; of 3.461 euro meer dan de Suzuki. Dan ontbreekt enkel de stuurverwarming nog, al krijgt de Toyota voor die prijs wel grotere velgen en een andere interieurbekleding.

En de rest van de markt?

Als we de Swace tegenover andere spelers binnen zijn segment plaatsen, dan valt op dat heel wat concurrenten wel lagere basisprijzen hebben maar dan ook heel wat minder standaarduitrusting bieden. Zo kan je een Ford Focus Clipper met de 125 pk sterke mild hybrid-aandrijflijn krijgen vanaf 27.645 euro, maar eindig je bij een configuratie gelijkaardig aan de Swace GL+ wel op zo’n 32.000 euro.

Suzuki Swace 2021 interieur

Ook andere concurrenten zoals de Peugeot 308 hebben een lagere basisprijs dan de Swace maar eindigen op een duurder totaalplaatje wanneer ze gelijkaardig uitgerust worden. Vooral stuurverwarming, adaptieve cruise control en een achteruitrijcamera blijken in dit segment moeilijk te verkrijgen op de goedkopere uitrustingsniveaus maar krijgt de Suzuki toch standaard mee.

Wat leren we hieruit?

De Suzuki Swace mag er dan bijna hetzelfde uitzien als een Toyota Corolla, hij neemt toch zijn eigen aanpak mee naar het segment van de middenklassehybrides. De hybride-break biedt een uitgebreide standaarduitrusting maar zijn basisprijs ligt daardoor wat hoger dan die van zijn grootste concurrenten. Rust je die concurrenten gelijkaardig uit, dan eindig je steevast op een hogere totaalprijs. De Suzuki biedt dus veel waar voor je geld — als je zoveel waar wil natuurlijk.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws