De Volkswagen Group onthulde deze week haar nieuwe strategie voor de komende jaren (spoiler alert: elektrisch). Daarin was er uiteraard ook plaats voor Seats submerk Cupra. VW topman Herbert Diess liet daarbij vallen dat het kleine submerk het momenteel qua verkoop al beter doet dan het fabelachtige Alfa Romeo. Ouch.
Het is een publiek geheim dat enkele hoge piefen van de Volkswagen Group maar al te graag Alfa Romeo in de portefeuille zouden willen hebben. Hoewel het Duitse concern meerdere pogingen deed (en zelfs motoren van Porsche beloofde) slaagden ze nooit in de opzet. Waardoor Alfa Romeo momenteel onder de vleugels van Stellantis zit op zoek naar een mooiere toekomst. Hoe je die pijn verzacht? Door stoere taal te spreken, zo blijkt.
Herbert "dis"
Niemand minder dan VW topman Herbert Diess diste deze week Alfa Romeo tijdens een grootschalige presentatie waarin de nieuwe koers van de VW Group werd getoond. Diess had mooie woorden voor Cupra, het submerk van Seat. Waarbij hij extra onderstreepte dat het merk positief kan profiteren van de technologieën van de VW Group. Denk maar aan het elektrische platform van de VW ID.3 dat ook wordt gebruikt voor de Cupra Born én de 2.5-liter vijfcilinder van Audi die zijn weg heeft gevonden naar de Cupra Formentor.
Diess was dan ook vlug om te zeggen dat het amper 3 jaar oude submerk Cupra ondertussen al meer auto's verkoopt dan het mythische Alfa Romeo. Een duidelijk sneer naar het mismanagement van het Italiaanse merk de laatste jaren. Want hoewel voormalig Alfamannetje Sergio Marchionne enkele jaren geleden een grootse toekomst voor Alfa beloofde, is dat grote succes grotendeels uitgebleven. Niet in het minst omdat het merk snakt naar nieuwe modellen. Een compacte crossover zou de verkoop terug aan moeten zwengelen. Echter zit die Tonale al sinds 2019 in de pijplijn en wordt hij pas halfweg 2022 verwacht. Zonder twijfel denkt Volkswagen het beter te kunnen. Maar zou een Alfa Romeo in Duitse handen ook beter zijn?
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 4 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 21 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 23 uur geleden