Steeds meer automerken tekenen alleen nog een elektrische toekomst voor zichzelf uit. Toyota kijkt liever nog even de kat uit de boom. “Het is te vroeg om nog maar één optie over te houden”, klinkt het bij de Japanse autobouwer.
Volvo wil tegen 2030 alleen nog elektrische auto’s bouwen, Ford is in Europa hetzelfde van plan. De lijst wordt steeds uitgebreider: in Groot-Brittannië mikt Jaguar bijvoorbeeld al op 2025 en wil Bentley tegen 2030 volgen. In Japan zwaait Honda de verbrandingsmotor finaal uit in 2040. De grootste Japanse constructeur, Toyota, is dat nog niet van plan.
Meerdere paarden
In de aanloop naar 2050, wanneer het koolstofneutraal wil zijn, wil Toyota op meerdere paarden blijven wedden. Op die manier hoopt het merk uiteindelijk de beste oplossing over te houden. “Het is te vroeg om nog maar één optie over te houden”, klinkt het vanuit Japan. Toyota wil de komende jaren dus blijven investeren in waterstof, maar ook in de hybride aandrijflijnen waar het Japanse merk zijn handelsmerk van gemaakt heeft.
“Sommige mensen houden van elektrische auto’s, maar er zijn anderen die de huidige technologie niet praktisch vinden”, zegt Masahiko Maeda, het hoofd van Toyota’s technologieafdeling. “Uiteindelijk is de keuze van de klant doorslaggevend.” Daarnaast wil de Japanse autobouwer het productieproces van een elektrische auto efficiënter zien, zodat het niet alleen milieuvriendelijker maar ook betaalbaarder wordt.
Streng Europa
De vraag is of Toyota die voorzichtige strategie in Europa kan aanhouden. Tegen 2030 moet een derde van de Europese verkoop van het Japanse merk uit auto’s zonder uitstoot bestaan. De volgende generatie hybride aandrijflijnen moet de helft van de verkoop voor zijn rekening nemen. Volgens de ngo Transport & Environment hinkt de autobouwer daarmee achterop vergeleken met andere merken.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden