Afgelopen week liep een Evergreen-containerschip vast op het Suez-kanaal. Het drukstbevaren kanaal ter wereld kent daarmee plots een nooit geziene filevorming.
En al die containers, en al die schepen die achterop komen, die hebben natuurlijk ook materiaal mee om de autowereld draaiende te houden. De blokkade lijkt nog niet direct te zijn opgelost en ze toont heel goed aan hoe afhankelijk de wereld is van een kanaal. Elk jaar varen zowat 17.000 schepen langs deze weg van Azië naar Europa.
Vanwege de opstopping zijn er nu een hele hoop onderdelen die niet tot bij productiefaciliteiten geraken. Ook de levering van jouw nieuwe auto uit Azië zal vertraging oplopen. Niet alleen Aziatische merken zijn daar de dupe van, ook bijvoorbeeld de Tesla Model 3 voor onze markt wordt ginder geproduceerd. Toyota en Mazda zeggen dan weer dat ze geen nadelen ondervinden van het geblokkeerde schip. Suzuki laat alvast weten dat ze nog verder kunnen met hun bestaande onderdelenstock. De vraag is hoe lang ze dat nog zullen moeten doen.
Foto: Wikimedia
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 23 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden