Toyota waarschuwt: wereld is niet klaar voor full EV

Toyota EV fear

Via verschillende kanalen uit Toyota bezorgdheid voor de overstap naar volledige elektrische auto's op grote schaal. Volgens Toyota is de snelheid waarmee automerken en overheden dit proberen te realiseren gewoonweg té snel voor de gigantische vraagstukken die nog opgelost moeten worden rond opladen, opwekken van energie en betaalbaarheid.

Toyota kan je moeilijke betichten van geen groen hart te dragen. Want het automerk is de voorbije decennia synoniem geworden met de hybride-aandrijving. Toen andere automerken nog niet keken naar het verbruik van een motor, was Toyota al volop bezig met het zo ver mogelijk reduceren van dat verbruik. Volledig overstappen naar elektrische auto's vindt Toyota echter een stap te ver. Of op z'n minst aan de snelheid waarmee het aan het gebeuren is.

De technologie is nog niet klaar

Via verschillende kanalen heeft Toyota laten weten dat het hekelt dat andere automerken zichzelf "elektrische" deadlines opleggen en daar ook overheden in willen betrekken. Zo zijn onder andere Ford, GM en Volvo openlijke pleiters voor een ban door overheden op de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotor. Liefst al tegen 2030. Veel te snel volgens Toyota.

Toyota EV fear

Akio Toyoda, CEO van Toyota, liet eerder nog vallen dat als Japan nu over zou stappen naar full-EV, er tegen de zomer geen elektriciteit meer zou zijn in het land. Wil het land zich schrap zetten voor een landschap met alleen maar elektrische auto's, dan moet het maar liefst 300 miljard euro investeren. De Noord-Amerikaans divisie van Toyota zegt dan weer luidop dat een dramatische transitie dramatische gevolgen zou hebben voor de betaalbaarheid van de auto, de productie van batterijen, oplaadplaatsen en nog een hoop andere grote vraagstukken.

Plug-in is mooie overstap

Tenslotte oordeelt Toyota nog dat zowel een volledig elektrische auto als een plug-inhybride positieve effecten hebben voor het milieu. Alleen vindt het Japanse merk dat het bezit van een volledig elektrische auto een stuk duurder is voor de modale klant dan als 'ie voor een plug-inhybride zou opteren. Kortom: volgens Toyota mag de overstap naar elektrische auto's op een rustiger tempo en blijft het merk de komende jaren bewust vasthouden aan hybrides en plug-inhybrides.

Toyota EV fear

Saillant detail: Hoewel het merk geen grote fan van EV's is, zal Toyota evenwel dit jaar een elektrische SUV lanceren op het niveau van de RAV4. Kwestie van toch het zekere voor het onzekere te nemen?

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Kevin Ev 18:47
afbeelding van Kevin Ev

En ze hebben volledig gelijk! Infastructuur is er niet klaar voor, er zijn veel praktische vraagstukken op te lossen:
- ik zie voor een appartementsblok met 500 bewoners geen 300 laadpalen staan
- Paar jaar geleden hadden ze in de winter al een bijna een tekort aan electriciteit (afschakelplan)
- electriciteitsnet kan dit allemaal niet aan
- Zie je in stad Brugge al om de 10m over een electriciteitskabel stappen (of onder kruipen, want vaak zit oplaadstekker aan bestuurderszijde)
- Productie van genoeg batterijen is nu al een probleem, laat staan als de andere 95% van de bevolking EV zou rijden.

Technologie is gewoon nog niet rijp genoeg, het is mooi opdat constructeurs meer zouden kunnen leren op EV gebied, maar een volledige uitrol binnen 9 jaar zie ik nog niet gebeuren. Pas vanaf 2030 zie ik pas de eerste solid state batterijen komen die voor de mobiliteit een echte plus kunnen betekenen.

Janssens Paul 21:40
afbeelding van Janssens Paul

Toyota heeft gelijk,hoe dan ook,ik blijf Toyota trouw,alleen al voor zijn betrouwbaarheid die stukken beter is dan bij Europese auto s.

Alexander JANSSEUNE 06:32
afbeelding van Alexander JANSSEUNE

Ach, men had ook geen benzinestations om elke hoek bij de eerste auto's. Wagens werden gevuld met jerrycan en trechter. Het is steeds gemakkelijk om iets niet te doen. Investering in laadcapaciteit zal er pas komen wanneer bedrijven afschrijvingstechnisch daar heil in zien. Een kip en ei verhaal dus ....

stijnvandeynse 06:37
afbeelding van stijnvandeynse

Elektrische auto's zijn idd nog veel te duur. Vandaag kunnen alleen luxe- en racewagens concurreren met ICE. En de prijs van ICE is de afgelopen jaren ook veel sneller en sterker gestegen dan de jaren ervoor. Het rijbereik is ook nog altijd groot probleem. Goedkopere auto's zoals de Dacia spring rijden amper 150km op een volle lading en de beloofde 500 km van sommige merken wordt in de winter al snel de helft. Batterijen verliezen jaarlijks 5% capaciteit en in de winter komt daar nog eens 25% bij. Bovendien rijden we niet allemaal zoals de wltp testrijders. Na 5 jaar schiet er dus nog maar de helft over. Om een vergelijkbaar rijbereik te hebben, moet zo'n wagen dus minstens 1000km ver kunnen.

Jasper 09:35
afbeelding van Jasper

Ik denk dat je percentages wat aan de hoge kant zijn.
Gemiddeld verliest een batterij 2,3% aan capaciteit per jaar met negatieve uitschieters tot 4,5%. Recentere modellen kunnen dat beperken tot 1% al hangt dat ook af van het laadgedrsg van de gebruiker (veelvuldig gebruik van snelladers belast de batterij meer en heeft dus een negatieve invloed op de capaciteit)
Het belang van rijberijk is natuurlijk heel erg persoonsafhankelijk. Een Dacia Spring zal niemand kopen om mee op reis te gaan en voor dagelijks stadsverkeer is 170 km voor de meeste mensen ruim voldoende.
Het blijft natuurlijk een feit dat op dit moment de infrastructuur niet voorzien is op een massale overschakeling naar full EV rijden. Maar Rome is ook niet op één dag gebouwd.

Pieter34 09:54
afbeelding van Pieter34

@STIJNVANDEYNSE onder welke steen heb jij geleefd de afgelopen jaren. Al die angsten waar jij het over heb zijn ondertussen al lang achterhaald."Batterijen verliezen jaarlijks 5% capaciteit en in de winter komt daar nog eens 25% bij" waar haal je die onzin vandaan.volg het nieuws en lees reviewsvan eigenaren en lease maatschappijen.Van degradatie van batterijen is nauwelijks iets te merken.Je verliest wat acerradius in de winter ja dat klopt maar met steeds betere batterijen en technieken heb je daar steeds minder last van.En als jij regelmatig grote afstanden aflegt dan koop je toch serieus geen Dacia!

joske vermeulen 12:35
afbeelding van joske vermeulen

Ik geloof ook dat Toyota gelijk heeft en de plug-in hybrides een perfecte aanloop zijn om wereldwijd over te stappen naar FULL EV. Maar plug-in hybrides hebben ook een nadeel : als de wagen bij een eigenaar terechtkomt die hem niet veel oplaad, verdwijnt het ecologisch voordeel (het wordt zelfs een nadeel). Dus eigenlijk zou er een soort beperking ingemaakt moeten worden (zodat je verplicht bent om geregeld op te laden). Aan Europa om dat vast te leggen ???
En een ander probleempunt waarover ik weinig hoor : wie zijn de leveranciers van al die laadpalen op al die hoeken van de straat ? Als ik constant een andere leverancier (dus ook andere kostprijs per kilowatt) moet nemen, zit ik op korte termijn met 20 kaarten... En die mogen dan vragen wat ze willen ? En als er een tekort is... of prijsafspraken... dat gaat leuk worden.

BePa 14:32
afbeelding van BePa

vind hybride tamelijk onzinnig en vooral te duur: Zeker PHEV's rijden met 2 technologiën naast elkaar rond
Dat resulteert ook in extra gewicht. Vaak zijn de PHEV- en EV-versie even duur...
Toyota heeft van hybride zijn USP gemaakt, snap dus wel dat ze er aan vast houden.
Wel een goed idee: vastpinnen van een einddatum voor verbrandingsauto's, maar voldoende ver weg in de tijd om realistisch te zijn.
Trouwens: hoe meer mensen EV gaan rijden, hoe meer en hoe sneller anderen zullen volgen...

Peerke 11:25
afbeelding van Peerke

Zolang wij voor door ons opgewekte zonne energie ga ik zker niet over naar elektries ik ga geen 35 t/m 80 cent voor een KW betalen en ook zeker gen half uut tot 1 uur bij mijn auto rondhangen tot hy opgeladen is

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws