Via verschillende kanalen uit Toyota bezorgdheid voor de overstap naar volledige elektrische auto's op grote schaal. Volgens Toyota is de snelheid waarmee automerken en overheden dit proberen te realiseren gewoonweg té snel voor de gigantische vraagstukken die nog opgelost moeten worden rond opladen, opwekken van energie en betaalbaarheid.
Toyota kan je moeilijke betichten van geen groen hart te dragen. Want het automerk is de voorbije decennia synoniem geworden met de hybride-aandrijving. Toen andere automerken nog niet keken naar het verbruik van een motor, was Toyota al volop bezig met het zo ver mogelijk reduceren van dat verbruik. Volledig overstappen naar elektrische auto's vindt Toyota echter een stap te ver. Of op z'n minst aan de snelheid waarmee het aan het gebeuren is.
De technologie is nog niet klaar
Via verschillende kanalen heeft Toyota laten weten dat het hekelt dat andere automerken zichzelf "elektrische" deadlines opleggen en daar ook overheden in willen betrekken. Zo zijn onder andere Ford, GM en Volvo openlijke pleiters voor een ban door overheden op de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotor. Liefst al tegen 2030. Veel te snel volgens Toyota.
Akio Toyoda, CEO van Toyota, liet eerder nog vallen dat als Japan nu over zou stappen naar full-EV, er tegen de zomer geen elektriciteit meer zou zijn in het land. Wil het land zich schrap zetten voor een landschap met alleen maar elektrische auto's, dan moet het maar liefst 300 miljard euro investeren. De Noord-Amerikaans divisie van Toyota zegt dan weer luidop dat een dramatische transitie dramatische gevolgen zou hebben voor de betaalbaarheid van de auto, de productie van batterijen, oplaadplaatsen en nog een hoop andere grote vraagstukken.
Plug-in is mooie overstap
Tenslotte oordeelt Toyota nog dat zowel een volledig elektrische auto als een plug-inhybride positieve effecten hebben voor het milieu. Alleen vindt het Japanse merk dat het bezit van een volledig elektrische auto een stuk duurder is voor de modale klant dan als 'ie voor een plug-inhybride zou opteren. Kortom: volgens Toyota mag de overstap naar elektrische auto's op een rustiger tempo en blijft het merk de komende jaren bewust vasthouden aan hybrides en plug-inhybrides.
Saillant detail: Hoewel het merk geen grote fan van EV's is, zal Toyota evenwel dit jaar een elektrische SUV lanceren op het niveau van de RAV4. Kwestie van toch het zekere voor het onzekere te nemen?
Recente reacties
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 21 uur geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 23 uur geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Oef!! Eindelijk goed nieuws! Model begint te beteren qua aërodynamica en esthetiek en geen full...
Door Emmy Moens 1 dag geleden
Vraag: durf jij nog een dieselwagen kopen?
Idd makker. Toch 1 iemand die het systeem doorheeft. Lees de regering.
Door Jurgen 2 dagen geleden