EV'ers doen roadtrip om Test Aankoop-repo te weerleggen

ev belgium

Een aantal leden van de EV Belgium - een vzw rond eigenaars van elektrische wagens - hebben afgelopen weekend een rit gedaan om de test van Test Aankoop te weerleggen. Daarin werd door middel van een Polestar 2 gesteld dat je niet zomaar in één dag van de kust naar de Hoge Venen kan rijden met een elektrische auto.

De Test-Aankoop reportage vertoonde daarbij een hele hoop mankementen die we eerder al weerlegden in een Autofans Roadtrip-podcast. Niet alleen wij konden niet geloven hoe de reportage was aangepakt, ook de leden van EV Belgium - allemaal eigenaar van een elektrische wagen - waren verontwaardigd over de berichtgeving rond de elektrische auto.

halfweg op hotel

Ze staken de koppen samen en bedachten dat ze de rit eens zouden over doen, maar dan wel op de manier waarop iemand die vertrouwd is met elektrische wagens hem zou doen. Afgelopen zaterdag verzamelden een elftal wagens op de parking van FastNed in Oostende. Daarbij ging het niet alleen om Polestars, het deelnemersveld was verscheiden met onder andere een Renault ZOE, Kia E-Niro, een Tesla Model 3, tot zelfs een Volkswagen ID.3. De bedoeling was duidelijk, de regels waren dat ook.

Iedereen zou van Oostende naar de Signal de Botrange rijden, zich houdend aan de geldende verkeersregels. Iedereen hield een dagboek bij met de laadbeurten, uitgaven en eventuele overnachtingen. Dat lees je goed, één iemand had een hotel geboekt, al zal dat eerder ludiek bedoeld zijn.

snelle aankomst

Al 2,5 uur na de start in Oostende kwamen de eerste voertuigen toe aan de Signal de Botrange. Zonder er een wedstrijd van te maken toerden de deelnemers tot diep in de Hoge Venen. De laatste uit het pak deed er 3,5 uur over maar die deelnemer had ervoor geopteerd om gratis bij te laden op de parking van een supermarkt, zodat de laadkost gedrukt werd. De overige deelnemers betaalden voor hun rit, afhankelijk van hun abonnement en de nood om op te laden gemiddeld 18 à 20 euro.

oostende-signaldebotrange-pictureby d verlaek

De deelnemers concluderen dan ook dat je voor een lange rit van Oostende tot de Signal de Botrange iets meer planning nodig hebt dan bij een auto met conventionele verbrandingsmotor. Toch onderstrepen ze dat ze de perceptie dat je een elektrische auto enkel voor korte ritten kan gebruiken te hebben weerlegd.

EV Belgium vzw is een Belgische non-profit organisatie die eigenaars van een elektrische wagen in alle aspecten wil ondersteunen, en helpt mensen die de aanschaf overwegen in hun transitie.

Laatst gepubliceerd

Reacties (32)

Plaats een reactie
mae 11:26
afbeelding van mae

Dus dat kost aan het oplaadstation praktisch evenveel +/-23 € als met een gemiddelde diesel, waar ge niet mee hoeft bij te tanken op die afstand.

Erik82 10:11
afbeelding van Erik82

Belangrijke nuance is natuurlijk wel dat je voor je dagelijkse ritten veelal aan huis kan laden, wat nog een pak goedkoper is.

Adriaan 13:50
afbeelding van Adriaan

Ah nuance :) een woord dat zo vaak ontbreekt in heel deze zaak. Ik rij nu al enkele weken EV, en ik moet zeggen, mijn visie op test aankoop hun filmje is al heel wat genuaceerder. Ze hebben echt wel een punt, al maken ze dat op een compleet verkeerde manier. 2 dagen om naar het zuiden van belgie te rijden is ook complete nonsens. Wat geen nonsens is, is dat je verdomd goed moet weten waar je aan begint als je plant uw diesel of benzine om te wisselen naar een EV. Het feit dat je het merendeel van de tijd rond rijd met een range die kleiner is dan de gemiddelde reserve van een diesel, dat went heel snel. Maar enkel onder de voorwaarden dat laden geen issue is. En laat dat nu net wel een probleem zijn. Vlaanderen op zich is vrij goed voorzien van laadpalen (als ze tenminste werken) maar wallonie heeft echt wel zwarte gaten in hun netwerk. Gaan vertrouwen op ionity, dat doe je enkel in noodgevallen. Want ja hallo, wat een kostprijs. 300km rijden en daar 68€ voor moeten betalen, toegegeven, ik was met een aanhangwagen onderweg, leeg, open en laag. Maar 81cent per kwh betalen is pure dieverij. Shout out naar Electro-Test in Steenokkerzeel die een 50kwh lader heeft staan waar ze maar 31cent per kwh aanrekenen.
Bij laden in een parking, waar je tegen de fenomenale snelheid kan laden van 11kwh, is leuk om een uurtje ofzo te staan terwijl je lunch eet, maar je gaat er ook niet veel bij kunnen laden.
Veel van mijn bekommernissen gaan hopelijk komen te vervallen de dag dat ze bij mij thuis op de oprit mijn eigen laadpaal komen plaatsen (nog twee weken wachten Adriaan, geduld is een zegen!) Maar niet iedereen kan dat laten plaatsen. En die mensen mogen we absoluut niet uit het oog verliezen, als we over 5 jaar met ze'n allen elektrisch gaan moeten rijden(of toch de meesten, aangezien een groot deel van belgie een firmawagen heeft).
Had test aankoop zich gefocused op: wil je comfortabel leven met je EV, zorg dan dat je thuis een degelijke laadinstallatie hebt, de laadinfrasctructuur voor mensen die geen thuis laadinstallatie hebben, en de soms astronomische laadprijzen aan publieke laadpalen. En wat minder op het belachelijke af: je moet 2 dagen tellen om tot in wallonie te geraken, dan hadden ze een filmpje gehad die de nagel op de kot geslagen zou hebben...

Mathieu 17:54
afbeelding van Mathieu

Denk dat de meerderheid nog steeds geen bedrijfswagen heeft, en dat er inderdaad héél veel mensen in appartementen, stedelijk gebied met rijhuizen zonder garage inderdaad moeilijk aan thuisladen zullen komen. En zolang het geen bedrijfswagen is en je niet thuis kan laden, lijkt me zo'n wagen nog steeds geen voordeel op te leveren. En als je wel kan thuis laden en je wil al de iets betere wall box dan loopt de prijs toch aardig op als mijn bronnen juist zijn. Niet?

Adriaan 23:41
afbeelding van Adriaan

Ik zeg ook niet meerderheid, maar groot deel ;-)

Danny Verlaek 13:05
afbeelding van Danny Verlaek

2 van de 11 hebben die trip in één ruk gedaan zonder te "tanken". In totaal kunnen 7 van de 11 die trip maken met nog 9% tot 29% in de batterij. Nog eens 2 kunnen die trip maken als daarboven een laadinfrastruktuur is. Dat is toch al een heel ander beeld dan wat TA liet uitschijnen. 3 van de 11 zijn er trouwens geraakt voor minder dan 8,50€. Er is geen enkele brandstofwagen die dit kan denk ik. Dat die 23€ daar staat is te danken aan de hoge prijzen van de snelladers langs de snelweg. Dan zijn de kosten vergelijkbaar met een diesel aan 6l/100km. In dagelijks gebruik (niet snelweg-snelladers) zakt die prijs al snel naar 3 tot 5 euro per 100km.

andre123 15:33
afbeelding van andre123

dat klopt,wanneer je gebruik maakt van openbare snelladers...
de meeste ev rijders hebben die dure spullen echter zelden nodig (persoonlijk nog nooit op 4 jaar)en rijden een pak goedkoper,in vele gevallen zelfs bijna gratis.
iets wat met de 'gemiddelde' diesel nooit mogelijk is geweest(en nooit zal zijn)

John 10:35
afbeelding van John

Hoe rijd je bijna gratis? Elektriciteit is toch nooit gratis?

this 11:43
afbeelding van this

Bijna gratis is nog niet gratis, belangrijk verschil.

andre123 09:38
afbeelding van andre123

inderdaad!

Hilde 16:53
afbeelding van Hilde

Wij zijn in 2019 met een Kia e Niro naar Denemarken gereden en heel het land rondgetourd zonder maar 1 euro aan laden te betalen. Wij hebben 3000 km gedaan met de uitdaging de hele tocht te doen zonder een betalende laadpaal te nemen, alles gratis. Ik toen een dagboek bijgehouden van onze tocht waarin de mensen konden meevolgen.

andre123 09:44
afbeelding van andre123

voila,blij dat ook eens iemand anders reageert.
in be vind je ook gratis laadmogelijkheden,
en investeren in pv instalatie doe je niet alleen voor ev toepassingen.
trouwens de investeringen die je doet in benzine en diesel vliegen alleen buiten door je uitlaat,die betalen niets terug.

Yannick 11:05
afbeelding van Yannick

hoe werkt dat dan? die rijden daar allemaal gratis ofzo?

Philippe 20:22
afbeelding van Philippe

Er is idd thuisladen. En wie weet is er ooit in de hoge venen eindelijk een laadplek. Dan is er helemaal geen probleem meer want een gemiddelde wandelaar is toch wel een tweetal uur zoet.

mongoose 11:12
afbeelding van mongoose

voor de hobby van mijn zoon zijn dergelijk ritten bijna wekelijkse kost. En de parking is dan meestal op een nabijgelegen weide. Die enkele uren zoet helpen dus niet om te laden. Maar ik ben wel minstens dubbel zo lang kwijt voor mijn heen-terugrit per keer.

stijn van deynse 07:16
afbeelding van stijn van deynse

Testaankoop rijdt snel en in de kou om een punt te maken. Dat weerleg je dus niet door bij betere temperaturen traag te rijden. Het punt is dat lange trips misschien wel kunnen maar onpraktisch zijn. Nu kan je gaan discussiëren over wat nog praktisch is maar ik denk dat de meeste mensen daarbij niet denken aan het op voorhand uitzoeken van goedkope laadstations.

Dirk De Wachter 10:13
afbeelding van Dirk De Wachter

Dat gaat allemaal niet ‘gratis’ of ‘bijna gratis’ blijven, EV vrienden.
U denkt toch niet dat Vadertje Staat er actieloos gaat blijven bij staan kijken hoe zijn inkomen van btw en accijnzen op brandstof langzaam verdwijnt. Enkel door benzine en diesel duurder en duurder te maken, komt ie er niet, hoor. Hou u vast voor een stevige rekening u verast.

andre123 15:51
afbeelding van andre123

niemand heeft het hier over 'blijven'
maar ondertussen rijd ik al 4 jaar BIJNA gratis.
tot spijt van alle zwartkijkers en roeptoeters die me 4 jaar geleden voor gek verklaarden en ondertussen de dieselprijs en allerhande taxen naar ongekende hoogte zien stijgen.
en ja ik weet WEL waarover ik spreek,ik heb naast de ev ook nog een fossiel,
de rekening is vlug gemaakt.

Yannick 11:12
afbeelding van Yannick

zijn er hier trouwens mensen die een PHEV of EV batterij gebruiken als thuis batterij?
zoja hoe dan? uitbouw en ombouw naar thuisbatterij of slim systeem zoals in japan waar je gewoon in twee richtingen kan trekken van/naar uw auto.

Adriaan 11:58
afbeelding van Adriaan

Ik ben daar voor speciaal gaan informeren toen ik mijn nieuwe auto mocht bestellen, bij nissan (spoiler: het is uiteindelijk geen leaf geworden)
En die verkoper had zelf nog nooit gehoord dat de leaf dat uberhaupt kon doen, zonde want ik zou ook echt wel willen weten hoe dat kan.
Indirect ken ik wel iemand dat dit gedaan heeft, maar dit is een kennis van een vriend, die kan ik niet bepaald gaan lastig vallen voor info. Dus het moet wel degelijk mogelijk zijn, ook in belgie...

Yannick 09:08
afbeelding van Yannick

lol verkoper mag terug op cursus. al is het wel een regionale functie

this 12:45
afbeelding van this

Ik betwijfel wel ten zeerste of het slim is om dit te doen zonder medeweten van de autofabrikant. Dit kan namelijk reden genoeg zijn voor de fabrikant om de volledige garantie te laten vallen.

Adriaan 11:51
afbeelding van Adriaan

Dat is een functie die nissan in hun leaf heeft steken, is helemaal geen zaak waar garantie problemen op gaan komen.

this 12:59
afbeelding van this

Ja als de auto die functie heeft, weten ze bij de fabrikant er ook van dat die functie kan gebruikt worden. Maar niet alle auto's hebben die functie, terwijl sommigen wel kunnen omgebouwd worden daarvoor.

mongoose 11:15
afbeelding van mongoose

dat zou nog een nuttig gegeven zijn, maar aangezien ik tijdens de dag niet thuis ben en ook niet zou kunnen laden tijdens de dag, kan die auto ook niet als batterij dienst doen.

Lieve 14:23
afbeelding van Lieve

Wij hebben een kia niro, zijn vorige zomer naar Portugal gegaan met heel veel stress door corona moesten we of wilde we zo snel mogelijk ginder zijn , en veel laadpalen waren in frankrijk stuk, ook Spanje was niet evident en in Portugal is het al helemaal rampzalig, gelukkig hadden we daar onze eigen electriciteit en waren we dus niet afhankelijk van laadpalen, MAAR voor Belgie en dan spreek ik over heel Belgie is rijden met Ewagen fantastisch mits je telkens thuis kan laden, goedkoop en zero uitstoot ,dus conclusie hoe meer mensen E willen gaan rijden hoe beter voor ons milieu, want 450 km gemiddeld rijden per laadbeurt is meer dan voldoende in Belgie!! en kia niro is darenboven te betalen !wat niet kan gezegd worden van alle E wagens !

John 20:11
afbeelding van John

'te betalen' is relatief. Ik zie mij niet meteen 39.040€ (Vanafprijs zonder korting) uitgeven aan een auto. Chapeau voor zo'n verre autoreis! 2000km aan 400km per batterijlading is 4x een tussenstop. Hoelang neemt een oplaadbeurt gemiddeld in beslag? Hoelang was je uiteindelijk onderweg? (Van thuis tot bestemming) Lijkt mij toch op voorhand goed plannen voor je vertrekt? Bedankt om je ervaringen te delen!

Wim Bervoets 09:25
afbeelding van Wim Bervoets

-- EDIT --

Jongens en meisjes, alles wat NIET over de inhoud van dit artikel gaat, wordt vanaf nu onherroepelijk verwijderd. Eender wie er begonnen is.

Mathieu 12:37
afbeelding van Mathieu

Veel mensen zeggen dat het "goedkoop" is. Dat begrijp ik niet. Iemand (ik denk John) heeft hier paar maanden geleden een berekening geplaatst op Autofans dat als je elke dag thuis zou laden, je elekticiteitsverbuik met +/- 70% zou stijgen. Ik begreep de berekening toen wel.
Nu, neem nu dat ik als persoon zonder zonnepanelen mijn tuin ombouw tot parkeerplaats en zorg dat dat ik mijn auto vanuit mijn werkkot zou kunnen opladen, maar ik heb geen interesse in zonnepanelen. (sorry, maar mijn portomonee is niet zo diep, en ons verbruik thuis valt goed mee). Hoe begin ik eraan en wat kost mij thuis opladen. Want van dat "ik rij bijna gratis" begrijp ik niets.

Yannick 14:27
afbeelding van Yannick

Ik zou eigenlijk de boot afhouden dan. Je zegt het zelf al, portomonee is niet zo diep, dan zou ik de meerprijs van een EV tov een benzine of diesel niet uitgeven. om een idee te geven... wij kochten een 2dehands PHEV a 27k. Dezelfde auto (alles zelfde) in diesel was er aan 8000 euro minder. We leggen zonnenpanelen. 7500euro voor 5500wattpiek. Regering die ons achterwaarts naaide maakt nu dat onze auto zich vrijwel NIET zal laten renderen. zelfs met 0 biv en 0 tax. nu de auto die zal blijven, de panelen ook... wat ik ga doen als de digitale teller er staat is een digitale tijdsgeregelde zekering plaatsen voor onze laadpaal. Ik laad enkel nog op eigen opbrengst. De rest rijd ik wel op naft :-p

GLENN 15:50
afbeelding van GLENN

Disclaimer: Ik heb (nog) geen EV, maar zou in de nabije toekomst eventueel wel een (ph)ev willen overwegen. Dus ben me wat aan het verdiepen in het onderwerp, mr zeker geen specialist.
Stel dat je een EV hebt die 17kwh/100km verbruikt en je doet 15.000km/j. Dat is 2550 kWh extra per jaar als je thuis oplaad. Dat kost je tussen €550 en €650 extra op je elektriciteitsfactuur per jaar indien je steeds thuis laad (gemiddelde kw prijzen VREG). Goedkoper dan een diesel/benzine motor voltanken, maar ver van bijna gratis. Wat dat ook mag betekenen: ofwel is iets gratis ofwel kost het je geld. Je moet ook nog de kost van een wallbox in rekening nemen, maar dat is niet overdreven duur.

Wat mij voorlopig nog niet over de streep trekt is de meerprijs, het bijna allemaal crossovers/SUV's zijn als je een degelijke koffer wilt en het feit dat je realistisch slechts ongeveer 75% effectieve range hebt van wat de wltp aankondigt als je de testen mag geloven. Ruim genoeg voor woon-werk voor de meeste mensen, maar mij ontgaat de charme dat je moet bijladen als je bvb gewoon vd kust naar de Ardennen rijd.

Mathieu 12:39
afbeelding van Mathieu

Dag Glenn, ik had het niet beter kunnen uitleggen. :-) Bij mij zou dit oprit aanleggen worden in de tuin (voorkant van mijn woning is openbaar), wallbox installeren, best ook zonnepanelen, want 2550kWh is méér dan 2/3e van wat ik nu verbruik, en dan nog de meerprijs van de wagen. Ik vermoed dat in de toekomst dit allemaal wel wat zal veranderen, zoals meer laadinfrastructuur, maar op reis gaan zoals Lieve en hun Kia Niro zou ik toch niet onmiddelijk zien zitten. Zeker omdat ik 2 jonge kinderen heb en dit toch geen evidentie is.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws