Een aantal leden van de EV Belgium - een vzw rond eigenaars van elektrische wagens - hebben afgelopen weekend een rit gedaan om de test van Test Aankoop te weerleggen. Daarin werd door middel van een Polestar 2 gesteld dat je niet zomaar in één dag van de kust naar de Hoge Venen kan rijden met een elektrische auto.
De Test-Aankoop reportage vertoonde daarbij een hele hoop mankementen die we eerder al weerlegden in een Autofans Roadtrip-podcast. Niet alleen wij konden niet geloven hoe de reportage was aangepakt, ook de leden van EV Belgium - allemaal eigenaar van een elektrische wagen - waren verontwaardigd over de berichtgeving rond de elektrische auto.
halfweg op hotel
Ze staken de koppen samen en bedachten dat ze de rit eens zouden over doen, maar dan wel op de manier waarop iemand die vertrouwd is met elektrische wagens hem zou doen. Afgelopen zaterdag verzamelden een elftal wagens op de parking van FastNed in Oostende. Daarbij ging het niet alleen om Polestars, het deelnemersveld was verscheiden met onder andere een Renault ZOE, Kia E-Niro, een Tesla Model 3, tot zelfs een Volkswagen ID.3. De bedoeling was duidelijk, de regels waren dat ook.
Iedereen zou van Oostende naar de Signal de Botrange rijden, zich houdend aan de geldende verkeersregels. Iedereen hield een dagboek bij met de laadbeurten, uitgaven en eventuele overnachtingen. Dat lees je goed, één iemand had een hotel geboekt, al zal dat eerder ludiek bedoeld zijn.
snelle aankomst
Al 2,5 uur na de start in Oostende kwamen de eerste voertuigen toe aan de Signal de Botrange. Zonder er een wedstrijd van te maken toerden de deelnemers tot diep in de Hoge Venen. De laatste uit het pak deed er 3,5 uur over maar die deelnemer had ervoor geopteerd om gratis bij te laden op de parking van een supermarkt, zodat de laadkost gedrukt werd. De overige deelnemers betaalden voor hun rit, afhankelijk van hun abonnement en de nood om op te laden gemiddeld 18 à 20 euro.
De deelnemers concluderen dan ook dat je voor een lange rit van Oostende tot de Signal de Botrange iets meer planning nodig hebt dan bij een auto met conventionele verbrandingsmotor. Toch onderstrepen ze dat ze de perceptie dat je een elektrische auto enkel voor korte ritten kan gebruiken te hebben weerlegd.
EV Belgium vzw is een Belgische non-profit organisatie die eigenaars van een elektrische wagen in alle aspecten wil ondersteunen, en helpt mensen die de aanschaf overwegen in hun transitie.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 10 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden