Tesla wijzigt batterijtype om tekort te voorkomen

Tesla gaat de boterhammen voor haar standaard-range voertuigen smeren met wat ander beleg. In een tweet laat Elon Musk weten dat ze voor die basisversies overschakelen van lithium-ion naar ijzer-kathodes.

anticiperen op schaarste

De reden daarvoor is de dreigende schaarste aan grondstoffen eens meer constructeurs beginnen aan de productie van accu's en dus de ontginning van nikkel op grotere schaal zal gebeuren.

De shift is niet helemaal nieuw, Tesla bouwt nu al een lithium iron phosphate (LFP) batterij in de Chinese standard range Model 3.

De vrees voor tekorten bij de grondstoffen is niet ongegrond en zorgt er nu al voor dat de prijzen voor nikkel maar ook voor cobalt omhoog beginnen gaan. Volgens Bloomberg zorgen de grondstoffen voor ongeveer een-derde van de catalogusprijs van de wagens bij Tesla.

instabiele omgeving

Niet alleen de moeilijke ontginning van de metalen zorgt voor een hogere prijs, ze worden ook gehaald in gebieden waar de politieke situatie niet stabiel is. Nog zo'n reden om naar andere alternatieven op zoek te gaan.

Naast de zoektocht naar andere materialen voor de batterijen wil Tesla ook zijn eigen batterijen gaan bouwen, om zo mogelijk tijdelijke tekorten bij leveranciers op te vangen. Zo deelde Musk tijdens Battery Day mee dat ze zelf lithium wilden gaan winnen uit de bodem.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 1 reactie

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
this 17:03
afbeelding van this

En welke invloed heeft dit op het bereik en vermogen van de batterij? Of die LFP, is dat positief of negatief voor het bereik dat ze overgeschakeld zijn?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws