De Duitse constructeur Audi overweegt een eigen netwerk van snelladers in grote steden. Dat zegt Audi-CEO Markus Duesmann. Te weinig laadpunten zou de verkoop van elektrische Audi’s immers kunnen afremmen, zo vreest Duesmann.
In een interview met de Duitse krant Handelsblatt laat de CEO van Audi, Markus Duesmann, zijn licht schijnen op de toekomst van het merk. Duesmann, die ruim een jaar geleden de fakkel van Audi-CEO overnam van de Nederlander Bram Schot, gaf eerder al aan dat die vooral elektrisch is. Zo heeft hij onder meer het Artemis-project onder zijn hoede, dat een elektrische en zelfrijdende luxeberline moet ontwikkelen, en het Car.Software.Org-project, dat een softwareplatform voor alle producten van de Volkswagen-groep moet ontwikkelen.
De ambitie steekt Duesmann niet onder stoelen of banken: “We willen Tesla niet alleen bijbenen, we willen ze ook inhalen.” Of de remonte niet hopeloos te laat komt, wil Duesmann niet gehoord hebben. Wel is duidelijk dat het menens is: tot 2025 pompt Audi 15 miljard euro in elektromobiliteit. Tegelijk zal het wel nog steeds verbrandingsmotoren blijven ontwikkelen. In 2030 zullen die immers nog steeds de helft van de verkoop blijven uitmaken. De investeringen zijn dus enorm, erkent Duesmann.
Laadinfrastructuur uitbreiden
Qua laadinfrastructuur erkent Duesmann wel zijn meerdere in zijn Amerikaanse concurrent. Tesla heeft met zijn Supercharger-netwerk immers een breed uitgerolde infrastructuur langs snelwegen en in steden. Audi zet met zijn Ionity-netwerk weliswaar in op snelladers langs snelwegen, maar heeft veel minder snelladers in steden. “We onderzoeken of we een eigen premium-laadinfrastructuur kunnen uitrollen in grote steden”, aldus de Audi-CEO. “We willen immers niet dat de verkoop van onze auto’s door een gebrek aan laadpunten wordt afgeremd.”
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 4 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 6 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 10 uur geleden