IEA: "Uitstoot SUV’s heeft alle inspanningen industrie tenietgedaan

Een onderzoek van het Internationaal Energieagentschap (IEA) schetst een alarmerend beeld van de gevolgen van het succes van SUV’s.

Nu 'covidjaar' 2020 voorbij is (hoewel het coronavirus nog niet getemd is), heeft het Internationaal Energieagentschap een studie (die je hier kan inkijken) uitgevoerd naar de gevolgen van de vele lockdowns op de wereldwijde CO2-uitstoot. Het IEA noteerde gemiddeld een 7 procent lagere uitstoot in zowat alle industrietakken, met één uitzondering: de wereldwijde CO2-uitstoot door SUV’s is met 0,5 procent gestegen.

Hoewel ook SUV-rijders minder kilometers hebben afgelegd in 2020, zijn de verkoopcijfers van deze doorgaans grotere en zwaardere modellen met drie procent gestegen tot een marktaandeel van 42 procent. Dus hoewel we met zijn allen minder hebben gereden, is de CO2-uitstoot door SUV’s toch nog gestegen.

Even veel als de scheepvaart

Het IEA illustreert de impact hiervan met een beeld dat blijft hangen: de wereldwijde CO2-uitstoot van SUV’s was in 2020 even hoog als die van de volledige scheepvaartsector, internationaal vrachtverkeer inbegrepen. Naar schatting zijn beide vervoersmiddelen goed voor een aardolieverbruik van 5,5 miljoen vaten per dag.

Elektrisch effect weg

Verder zegt het IEA nog dat de lagere CO2-uitstoot als gevolg van de groeiende elektrificatie van het wereldwijde wagenpark – een winst van zo’n 40.000 vaten aardolie per dag – volledig teniet is gedaan door het gestegen aantal SUV’s op de weg. Het voorbije decennium, zo berekent het IEA nog, waren SUV’s in industrielanden de enige “energiegerelateerde” bron van CO2 die hun uitstoot zagen stijgen. Alle andere industriële takken zijn erin geslaagd om hun koolstofuitstoot te doen dalen.

Dat er steeds meer elektrische SUV’s op de markt komen, blijkt trouwens maar een pleister op een houten been: omdat zij groter en zwaarder zijn dan berlines, hebben zij 20 procent grotere batterijen nodig om even ver te geraken als een elektrische berline. En laat de productie van die batterij nu net een component zijn waarbij veel CO2 vrijkomt…

Auteur: Auteur: Bert Troubleyn
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws