Het heeft te maken met een klein detail van de Brexit-akkoorden.
Andy Palmer, voormalig CEO van Aston Martin en vandaag directeur van Switch Mobility, een Britse constructeur van elektrische bussen, heeft in een open brief aan de Britse regering een noodkreet geslaakt over het autobeleid van zijn land. Hij vreest dat een specifiek deel van het Brexitakkoord met de Europese Unie binnen de vijf jaar de autosector de nek om zal wringen. Tegen 2026 moet volgens deze regel namelijk minstens 50 procent van de batterij van een elektrische auto gemaakt zijn met onderdelen uit het VK of de Europese Unie. Als dat niet het geval is, zal op auto’s die naar Europa worden geëxporteerd een zware importheffing moeten worden betaald.
Britishvolt
Dat vereist volgens Palmer dat in het land verschillende “gigafactories” worden gebouwd, grote fabrieken waar EV-batterijen worden gemaakt. Er wordt op dit moment al gewerkt aan zo’n fabriek in Northumberland en die noemt Palmer “veelbelovend”. Maar dat is niet genoeg. Hij wil dat er een echte “Gigafactory taskforce” komt, die maakt dat het VK binnen de vijf jaar een bloeiende, zelfstandig draaiende batterij-industrie heeft. Die mag niet vertrouwen op het maken van accu’s met licenties van externe partners, maar moet via doorgedreven onderzoek en ontwikkeling op eigen benen kunnen staan. Als dat niet gebeurt, zo voorspelt Palmer, dan zal de ooit zo roemrijke Britse auto-industrie ophouden te bestaan en verdwijnen meer dan 800.000 banen. Sowieso moet de Britse autosector zich voorbereiden op een snelle elektrische transitie aangezien het land al in 2030 de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor volledig wil verbieden.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 11 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden