Een gevatte comeback op sociale media: het is niet iedereen gegeven. Nadat BMW kritiek op het ontwerp van zijn nieuwe iX pareerde met “OK, Boomer”, moest het al snel zijn verontschuldigingen aanbieden.
Dat het design van de nieuwe BMW iX de meningen verdeelt, mag wel duidelijk zijn. Maar de Beiers zijn er rotsvast van overtuigd dat zij het bij het rechte eind hebben, en dat het gedeelte van de fanbase dat het design van de nieuwe elektrische SUV maar niks vindt, conservatief en ouderwets is. Getuige daarvan de marketingslogan: “What’s your reason not to change?”
”Wij zijn juist, jullie fout”
Met die slogan is op zich niets mis, moeten ze in München denken. Eind jaren 90 kreeg Chris Bangle immers ook de wind van voren, en achteraf volgde pas de erkenning die de Amerikaan verdiende. Of het huidige design van Adrian van Hooydonk op hetzelfde niveau als dat van Bangle geplaatst mag worden, is een andere discussie. Maar het uitgangspunt “Wij zijn juist en jullie fout” ligt een pak gevoeliger, zeker op sociale media.
OK, Boomer.
— BMW (@BMW) November 15, 2020
And what’s your reason not to change?
The first-ever BMW iX.https://t.co/NhWosxWcxK#NEXTGen #THEiX pic.twitter.com/5Fvndzlzvi
BMW tweette immers een foto van de nieuwe iX, die ook een anonieme reactie op het ontwerp toonde: “Go back to making BMWs”. De Beiers hoopten te riposteren met “OK, Boomer. And what’s your reason not to change?”, maar vergaten daarbij drie dingen. De uitspraak “OK, Boomer” impliceert een vijandige toon en schoffeert dus de fanbase van BMW. Ze werd in 2019, het jaar dat ze doorbrak al zodanig gekaapt dat ze datzelfde jaar alweer passé was. En de babyboomers vormen tot slot een belangrijk deel van het koperspubliek van BMW.
Pijnlijke zaak dus, en dan is er uiteraard het internet om je met de neus op de feiten te drukken. Drie dagen later was ook de boodschap van de imagodeuk in München aangekomen: een gevatte comeback op sociale media is niet iedereen gegeven. Waarop de mea culpa van BMW volgde:
No matter what age you are, we hear you. We are sorry, it wasn’t our intention to insult anyone with meme slang.
— BMW (@BMW) November 18, 2020
The way into the new world of mobility is bumpy, but we hope you join us on the journey.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 20 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden