Ging de machtsstrijd tussen constructeurs vroeger over grotere auto’s en steeds meer pk’s, dan ligt het slagveld nu bij computers en elektronica. Dat erkent ook Audi, dat zijn digitale achterstand de komende jaren hoopt om te buigen in een voorsprong.
Nieuwbakken Audi-CEO Markus Duesmann weet wat gedaan. Hij heeft de afgelopen maanden niet alleen de leiding gekregen over het premiummerk van de Volkswagen-groep, maar ook over het grote softwareproject dat alle modellen moet voorzien van hetzelfde softwareplatform. Daar komt nog eens het Artemis-project bij, dat nieuwe technologie moet ontwikkelen voor doorgedreven autonoom rijden.
“Op vlak van digitalisering lopen we nog achter, althans voorlopig”, zegt Duesmann aan persbureau Reuters. De bedoeling is om Tesla niet alleen bij te benen, maar effectief ook in te halen. “De technische ontwikkeling van auto’s draait niet meer om de grootte van een auto, maar om zijn elektro- en elektronische architectuur.” Premium draait vandaag dus vooral om rekenkracht en intelligentie.
Artemis
Om daarrond te werken, is het Artemis-project in het leven geroepen. Dat moet binnen de logge en grote structuur van de Volkswagen-groep een klein en flexibel team worden. Dat team, zo’n 200 man sterk, moet tegen 2024 een eerste product klaar hebben, met de nodige processoren en software om de data van radars, lidars en camera’s bliksemsnel te kunnen verwerken.
Artemis kan van Duesmann gebruik maken van alle knowhow binnen de Volkswagen-groep, maar hoeft zich daar niet toe te beperken. “Als we sneller kunnen werken met een toeleverancier of een softwarebedrijf, dan zullen we dat overwegen”, aldus de CEO. Aan het hoofd van het project staat Alexander Hitzinger, een Duitse ingenieur die niet alleen bij Cosworth en Porsche heeft gewerkt, maar ook bij Apple.
Virtuele assistent
Dat de wapenwedloop vandaag rond elektronica en digitalisering draait, is trouwens niet alleen merkbaar bij de Volkswagen-groep. Nog in Duitsland heeft Audi-concurrent Mercedes zich toegespitst op de virtuele assistent, waarvoor het computerlinguïstisch talent opkoopt en waarin het miljoenen euro’s investeert. Heel wat andere constructeurs springen nu ook op die trein.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden