RIP Hans Mezger, geestelijke vader van Porsches luchtgekoelde flat six

Hans Mezger Porsche 911 motor

Treurig nieuws uit Stuttgart, waar ingenieur Hans Mezger op 90-jarige leeftijd is overleden. Wie de naam niets zegt: Mezger verwierf vooral bekendheid door de luchtgekoelde zescilinder boxermotor die hij ontwierp voor de Porsche 911.

Mezgers carrière bij Porsche begon in 1956, en hij zou er zijn hele loopbaan doorbrengen. In 1960 belandde hij op de race-afdeling en werkte hij mee aan Porsches Formule 1-project. Hij ontwikkelde mee de 1,5 liter grote achtcilinder, waar hij ervaring opdeed in het ontwerp van verbrandingskamers. Dat zou later nog van pas komen bij het ontwerp van de zescilinder voor de Porsche 901/911.

Begin jaren 60 werkte Mezger aan de luchtgekoelde flat six met dry-sumpsysteem. Het basisontwerp van die motor zou jaren later nog dienstdoen, tot de Porsche 911 met de 996 overstapte op waterkoeling. De GT-modellen van de 996 en 997 borduurden voort op de motor van de 911 GT1, een motor die Mezger eveneens had ontworpen.

Hans Mezger Porsche 917 motor

Naast zijn werk voor de 911 verwierf Mezger ook bekendheid als de man die de twaalfcilinder ontwierp voor de Porsche 917, en de 1,5 liter grote V6 uit de McLarens in de Formule 1 in de jaren 80. In de jaren 90 ging Mezger op pensioen, maar hij had nog steeds een 911 Carrera 3.0 in de garage staan. Hans Mezger werd 90.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 0 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie