Nu de coronacrisis zijn strenge greep op de autoshowrooms begint te lossen, blijkt het virus een invloed na te laten op ons aankoopgedrag. De Vlaming koopt later, kleiner, en zelfs iets meer tweedehands. Dat blijkt uit een rondvraag van mobiliteitsorganisatie VAB.
Volgens mobiliteitsorganisatie VAB heeft de coronacrisis een duidelijke invloed op de manier waarop we een auto kopen. Uit een rondvraag bij meer dan 10.000 automobilisten blijkt dat wie tussen nu en drie jaar een nieuwe auto wou kopen, dat sowieso zal blijven doen. Toch stelt zowat een op drie kopers (35 procent) zijn aankoop enkele maanden uit. Bijna een op vijf (17 procent) wil zelfs een jaar of meer wachten.
Kleiner en goedkoper
Opmerkelijk is dat de coronacrisis ook een financiële invloed heeft op het aankoopgedrag van de Vlaming. Bijna een op drie kopers (31 procent) kiest voor een kleiner model als hij tussen dit en drie jaar een nieuwe auto koopt. Zowat een op vier (26 procent) switcht naar een ander merk om te besparen. Een op tien kopers (10 procent) kiest door de financiële gevolgen van de coronacrisis niet langer voor een nieuwe auto, maar voor een tweedehandswagen.
Op de tweedehandsmarkt is de invloed van de coronacrisis eveneens merkbaar. Bijna de helft van de kopers (46 procent) stelt zijn aankoop uit, iets meer dan een op vijf kopers (22 procent) wil zelfs meer dan een jaar wachten. Meer dan een koper op drie kiest door de financiële gevolgen van de crisis voor een kleiner model (37 procent) of ander merk (35 procent).
Online informeren
De Vlaming blijft wel de showroom bezoeken, stelt VAB vast. Bijna negen op tien kopers (86 procent) wil de auto gezien hebben, vier op vijf kopers wil persoonlijk advies (81 procent) of een testrit (79 procent). Digitaal kopen zonder contact met een verkoper kan amper een op tien kopers (12 procent) overtuigen. Wel informeert de Vlaming zich op voor hand op het internet over het aanbod (71 procent) en bekijkt hij video’s van de auto die hij op het oog heeft (66 procent). Daarna maakt 84 procent van de Vlamingen een afspraak bij de dealer.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 8 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 10 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 13 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 14 uur geleden