Renault houdt Chinese markt voor bekeken

Renault China

De Franse constructeur Renault stopt met de verkoop van brandstofauto’s op de Chinese markt. Het merk wil er voortaan alleen lichte bedrijfsvoertuigen en elektrische voertuigen verkopen.

Renault verkoopt zijn aandeel in de joint venture Dongfeng Renault Automotive Company. Samen met Dongfeng opende de Franse constructeur in 2016 een fabriek in Wuhan, de stad waar de corona-pandemie begon. In de Chinese stad worden de Captur, Kadjar en Koleos voor de Chinese markt gebouwd.

De Franse constructeur legt de klemtoon op de verdere uitbouw van de markt van de lichte bedrijfsvoertuigen en van elektrische voertuigen via bestaande joint ventures. Aandrijflijnen en componenten wil Renault wel nog blijven bouwen voor Dongfeng.

De strategiewijziging past in de nieuwe koers die alliantiepartners Renault, Nissan en Mitsubishi uittekenen. Elk merk van de alliantie moet de referentie worden binnen een bepaalde regio. Voor China wordt dat Nissan, dat vorig jaar nog 1,55 miljoen auto’s verkocht op de Chinese markt, tegenover net geen 180.000 auto’s voor Renault.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws