Toegegeven, we hebben op dit moment grotere katjes te geselen maar de opkomst van de 3D-instrumentencuster belooft nu al de meest gehate trend van de komende jaren in autoland te worden.
Groot nieuws bij Continental vorige week, want de banden en auto-onderdelenproducent liet met trots weten dat de Genesis GV80 uit zal pakken met hun 3D digitale instrumentencluster. Een absolute showcase van kunde maar wel eentje die geen enkele meerwaarde voor de chauffeur biedt. Dat weten we nu al dankzij... Peugeot.
Clusterf*ck
Genesis, het prestigemerk van Hyundai, is namelijk niet het eerste automerk dat met een 3D instrumentencluster op de proppen komt. Peugeot heeft namelijk al haar eigen ontwikkelde i-Cockpit 3D gelanceerd op de nieuwe 208 en 2008. Dat systeem brengt de "klassieke" digitale cluster pal voor de neus een stapje verder door te gaan spelen met diepte.
In het geval van Peugeot krijg je info op twee lagen die ook nog eens kan verspringen, ook al lijk je naar een vlak scherm te zien. Het resultaat is een complete clusterf*ck voor je hersenen. Want hoewel je naar een vlakke plaat kijkt moeten je ogen scherp stellen op twee dieptes.
Otterkots
Het resultaat laat zich al raden; binnen de kortste keren kijk je zo scheel als een otter. Want je huidige snelheid kan bijvoorbeeld dichter staan dan de navigatie-info. Je oog kan daardoor geen rustpunt vinden en moet continu opnieuw scherpstellen. Alsof je continu een beetje onscherp kijkt... maar ook weer niet.
Om maar te zeggen dat ik niet echt warm loop voor de technologie. Virtual reality-brillen bewezen eerder al dat niet iedereen gediend is met een complexer beeld (lees: kotsmisselijk). Daarom ook een warme oproep naar de autoconstructeurs; hoewel we begrijpen dat een "3D cockpit" best stoer staat in je verkooppraatje hunker ik vooral naar een simpele en goed leesbare head-updisplay. Dankjewel.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden