Kijken we tegenwoordig niet meer op als iemand zijn smartphone aan een powerbank hangt, dan kan dat binnenkort ook wel eens het geval zijn voor elektrische auto's. Twee energiebedrijven komen binnenkort met zo'n powerbank op de proppen. Zodat je zonder deftig elektriciteitsnet... ook aan het laden kan.
Vraagstukken zijn er om op te lossen en één van de grote vraagstukken voor de elektrische auto blijft: waar halen we die energie vandaan. Op macroniveau hebben we het dan over de energieproductie op zichzelf, op microniveau hebben we het simpelweg over de zoektocht naar een stopcontact. Want niet overal ligt een extreem potent elektriciteitsnet en - nog simpeler - niet overal is een stopcontact meteen bij de hand.
E.ON VS Uniper
Twee Duitse energiegiganten zeggen het antwoord in handen te hebben: de powerbank. Want wat werkt voor een smartphone moet toch ook werken voor een elektrische auto? Beide bedrijven willen vooral inspelen op de stijgende vraag vanuit de bedrijfswereld. Want zo'n elektrische vloot in je bedrijf is leuk... maar je moet de boel ook nog geladen krijgen natuurlijk.
Uniper zal daardoor dit jaar een proefproject op gang trekken waarbij het heuse powerbanks zal afleveren op de parking van bedrijven. Door een roulatiesysteem kunnen die - naar de behoefte van de klant - vervangen worden. Of anders gezegd: is de powerbank bijna leeg, dan komt Uniper ze ophalen en plaats het een andere in de plaats. Het opladen zal het bedrijf op zich nemen. Waardoor je als eindgebruiker enkel een plaatsje op je parking nodig hebt.
E.ON
Het al even Duitse E.ON pakt de zaakjes net iets anders aan... maar daarom niet minder slim. Het bedrijf werkt namelijk met de steun van de Volkswagen Group aan de "E.ON Drive Booster". Nee, dat is geen turbo voor op je EV, wel een powerbank, net zoals die van Uniper. Het grote verschil zit 'm in het feit dat die powerbank wél op het elektriciteitsnet kan aangesloten worden.
Daardoor kan die op z'n eigen tempo de interne accu van 194 kWh opladen. Die energie kan dan gebruikt worden om elektrische auto's op te laden aan maximaal 150 kW. Uitermate interessant natuurlijk als je een vloot van plug-inhybrides in je bedrijf hebt. Maar evengoed vol elektrische auto's kunnen serieus wat kilometers op een sneltempo bijtanken. 's Nachts (wanneer je bedrijfsparking leeg is) kan de Drive Booster dan weer zijn buffer aanvullen.
Het antwoord op de energievraag rond de EV lijkt daardoor niet een versterking van het elektriciteitsnet, wel een rits powerbanks die tijdens daluren opgeladen kunnen worden. Benieuwd of we binnenkort op elke hoek van de straat zo'n powerbank tegen zullen komen...
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 13 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 13 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden