Wegens een potentieel te zwakke bout in het differentieel vooraan roept Mercedes zo'n 1.700 exemplaren van haar elektrische EQC terug naar de dealer. De simpele oplossing (een nieuwe bout) zou maar liefst 8 uur tijd in beslag nemen. Ouch.
Elektrische auto's bouwen, het blijkt toch niet zo simpel. Al gaat het geinig genoeg vaak over mechanische problemen, niet zo zeer problemen die met de elektrische aandrijving hebben te maken. Audi maakte zich er al schuldig aan met de e-tron, nu blijkt ook de EQC niet zonder zonde te zijn.
Boutenfout
Snoodaard van dienst is een simpele bout in het differentieel vooraan. Uit tests is gebleken dat die niet voldoet aan de "duurzaamheidtest". Anders gezegd; er is op dit moment geen probleem maar potentieel kan het wel eens fout gaan. Zou die bout afbreken en in het differentieel terechtkomen, dan kan de EQC wel eens onbestuurbaar worden. Niet handig op een autostrade natuurlijk...
2/2 To replace the bolts in question the EQ C's front electric motor has to be removed ... a process that is claimed to take up to eight hours.
— Greg Kable (@GregKable) October 30, 2019
Volgens een Duits handelsblad zou het over 1.700 getroffen EQC's gaan. De oplossing, een nieuwe bout, is minder simpel dan je zou denken. Zo zou de voorste elektromotor eerst moeten verwijderd worden uit de EQC om aan de bout te geraken. Een opdracht dat zo'n 8 uur in beslag kan nemen. Of er ook EQC's uit België terug naar de dealer moeten is nog niet duidelijk.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 3 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 6 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 9 uur geleden