Wat is er aan de hand met Nissan in Europa? Want de verkoopcijfers van het merk stuiken in elkaar. Met een absoluut dieptepunt in september waardoor Nissan nog maar 2.5 procent van het Europees marktaandeel in handen heeft. Verandering staat op til... en dat kan wel eens slecht nieuws voor Europa zijn.
First things first, op wereldschaal heeft Nissan een serieuze klap gekregen, want in de eerste helft van het jaar maakte het bedrijf zo goed als geen winst. Oorzaak? Niet eenduidig. Zo kent de globale autoverkoop een vertraging, moeten automerken fors investeren in elektrificatie en heeft Nissan nog zoiets als het verlies van haar voormalig CEO te verwerken.
Val van Ghosn
Die "val van Ghosn", waarbij Nissan de CEO zelf beschuldigt van het verduisteren van geld, heeft de relatie tussen Renault en Nissan er niet beter op gemaakt. Het gevolg is dat Nissan eigenlijk een jaartje stil is blijven staan. Net op het moment dat elk automerk op moest schakelen en stevige beslissingen moest nemen.
Die achterstand wil kersvers CEO Makoto Uchida nu inhalen door een "herstelplan" uit te rollen dat compleet haaks staat op de ideeën die Ghosn had en serieus geld moet besparen. Met een focus op Japan en China qua assemblage... en niet zozeer op Europa.
Exit Datsun, bye Micra?
Het gonst dan ook van de geruchten. Zo zou Nissan haar dochterbedrijf Datsun termineren en daarnaast een rits onsuccesvolle modellen uit de handel halen. Daarenboven wordt er ook met een vergrootglas gekeken naar enkele fabrieken. Vooral in Europa.
Zo zou het niet onlogisch zijn dat Nissan besluit geen Micra's meer te bouwen in Europa. Die worden momenteel nabij Parijs in elkaar geschroefd, in een productiesite van Renault. 82.000 exemplaren stonden er op de planning dit jaar. Hoogstwaarschijnlijk zullen er maar 50.000 stuks van de band rollen. Niet omdat de fabriek de vraag niet kan volgen, wel omdat er te weinig vraag is.
Europese fabrieken te koop?
Ook de Nissan-fabriek in Sunderland (VK) staat onder druk. Daar wordt momenteel de Juke, Qashai en Leaf gebouwd. Er hangt echter een donker wolkje boven de fabriek: Brexit. Die Brexit zou er namelijk voor kunnen zorgen dat het produceren in het VK en dan transporteren uit het Verenigd Koninkrijk een werk van hoofdpijn en veel geld wordt. Bekijk je die affaire met een Japanse bril, dan moeten we er geen tekeningetje bij maken.
Tenslotte heeft Nisssan nog een fabriek in Barcelona, waar het lichte bedrijfswagens bouwt (NV200, Navara,...). Ook de toekomst van die fabriek zou ter discussie staan. Temeer omdat Nissan verschillende potentiële kopers heeft voor zowel Sunderland als de fabriek in Barcelona. Zelfs Chinese automerken zouden interesse hebben getoond. Nissan laat evenwel formeel weten dat het op dit moment geen plannen heeft om één van de twee fabrieken te verkopen.
Dat er echter iets op til staat bij Nissan, dat staat buiten kijf. In de zomer liet het al weten 12.500 jobs globaal te schrappen. Nissan is trouwens niet het enige automerk met problemen (in Europa). Ook Ford en de Volkswagen Group delen in de klappen.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden