Het spel zit op de wagen tussen Tesla en Porsche. Beide constructeurs willen maar wat graag aan elkaar bewijzen dat ze de snelste zijn. Dat doen ze natuurlijk het liefst online.
De Californische constructeur gooit met zijn rijbereik en acceleraties al eens graag een knuppel in het hoenderhok van de klassieke constructeurs. Maar daar is nu een kemphaan opgestaan om Tesla van antwoord te dienen: Porsche, met de Taycan Turbo S.
Verkocht duel
Sinds het debuut van de Taycan, vorige maand, is de strijd op het internet losgebarsten. Hoewel de Taycan Turbo S een sprinttijd naar 100 km/u opgeeft in 2,8 seconden, tegenover 2,6 seconden voor de Model S Performance, veegde de Porsche de vloer aan met de Tesla in een test van een Duits magazine.
“Verkocht!” riepen Tesla-fans op het internet. Het magazine zou natuurlijk de Duitse constructeur bevoordelen, het magazine zou een oudere P100D gebruikt hebben en niet het meest recente model (met een andere ophanging en nieuwe elektromotoren), we weten niets over de banden die ze gebruikten, enzovoort.
Strijd om de Ring
Nu wordt de strijd ook uitgevochten op de Nürburgring. Tesla streek er in september neer met de Model S Plaid, een soort Performance+ met een rijmodus die nog een trapje hoger gaat dan de Ludicrous-modus. Specificaties over dat model heeft Tesla nog niet vrijgegeven, behalve dat die Plaid binnenkort in productie zou gaan.
Een officiële rondetijd werd er in september niet neergezet. Wel tweette Tesla achteraf dat een rondetijd van 7 minuten 20 seconden mogelijk is, en dat ze in oktober 7 minuten 5 seconden willen proberen te halen. Porsche haalde deze zomer 7 minuten 42 seconden met zijn nieuwe Taycan.
Data from our track tests indicates that Model S Plaid can achieve 7:20 at the Nürburgring.
— Tesla (@Tesla) 19 september 2019
With some improvements, 7:05 may be possible when Model S returns next month.
Maar, zo bleek achteraf, Porsche zette niet zijn Turbo S in, en zou dus nog sneller kunnen. Tesla is intussen opnieuw in de Eifel neergestreken. Met een stevig verbouwde auto, zo zeggen ooggetuigen, met rolkooi, gestript interieur, semi-slicks,… genoeg om critici te laten beweren dat Tesla het spel niet helemaal fair speelt.
Musk kroop alvast opnieuw in zijn Twitter-pen, en liet weten dat Tesla een gooi wil doen naar het record met specificaties die later effectief de productie zullen halen. Of er eigenlijk iemand gebaat gaat zijn bij de uitkomst van dit gebekvecht behalve de ego’s van de constructeurs, is dan weer een heel andere vraag.
The final configuration used at Nürburgring to set the record will go into production around summer 2020, so this is not merely for the track
— Elon Musk (@elonmusk) October 16, 2019
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 20 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 23 uur geleden