Verschillende automerken uitten hun frustratie op de trage vernieuwende Europese regelgeving omtrent autonome auto's. Het resultaat is een rits auto's die momenteel in staat zijn verregaande autonome taken uit te voeren... maar dat niet mogen van Europa. Nefast voor de ontwikkeling.
Audi heeft het al, BMW en Mercedes staan aan de vooravond. Wat juist? Een Level 3-autonoom rijsysteem. Zo'n systeem laat chauffeurs toe om in bepaalde omstandigheden (lees: autostrade) de ogen van de weg te halen. Anders gezegd, de chauffeur hoeft niet meer aandachtig te zijn. Technologie dat je al bijna een jaar kan krijgen op je Audi A8 (Traffic Jam Pilot). Eén probleem echter, hoewel de technologie aanwezig is, heeft die nog geen Europese goedkeuring.
Tegen beter weten in
Een situatie die serieus op de heupen begint te werken van verschillende autoconstructeurs. Want systemen die levens kunnen redden blijven daardoor afgesloten voor het grote publiek. Want hetzelfde systeem dat chauffeurs de kans geeft om de aandacht van de weg te halen tijdens files is in staat om een auto in alle veiligheid aan de kant van de weg te parkeren moest de chauffeur tijdens het actief rijden niet meer reageren. Nu zorgt Europa er voor dat de wagen tegen beter weten in zijn traject gewoon voort moet zetten, ook al leidt dit tot een ongeval.
Het grote probleem is dat China en de VS veel sneller reageren op de forse evolutie van de autonome technologieën. Waardoor de vrees bestaat dat Europa hopeloos gaat achterlopen. Het orgaan dat instaat voor de homologatie van zowat alles in Europa, de United Nations Economic Commission for Europe, werkt volgens insiders zelfs wat op de zenuwen van de Europese Commissie. Want ook daar willen ze dat de evolutie sneller gaat.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 10 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 11 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden