In een gesprek met Britse media heeft AMG-hoofd Tobias Moers een boekje open gedaan over de toekomst van de performance-afdeling bij Mercedes. Puristen, bedek je oren, want Mercedes-AMG kiest voor massaverkoop, niet voor prestige.
Althans, dat besluit moeten we een beetje trekken. Want het lijkt er op dat AMG vooral boekhoudkundig gekeken heeft naar de modellen van de toekomst. Als voorbeeld; Tobias Moers vindt het niet meer nuttig om te investeren in AMG met achterwielaandrijving. Vierwielaandrijving moet de norm worden, ook voor de GT sportcoupé en - cabrio. Het gevolg van een absolute meerderheid aan klanten die tegenwoordig hun AMG bestellen met vierwielaandrijving.
Exit V12
Moers verzacht de pijn door te stellen dat het moderne 4Matic-systeem uitgerust kan worden met een Drift-modus, waardoor je in essentie een vierwielaangedreven auto hebt die met een knip de achterpootjes aan kan drijven. Het extra gewicht op de assen voor- en achter, dat vergeet hij even te vertellen.
Nog wat pijnlijk nieuws? V12-motoren zullen binnenkort geen deel meer uitmaken van AMG. Zo doet het laatste vlaggenschip van het merk, de AMG GT 4-Door Coupé, het al met maximaal een V8. Tenslotte zullen we de komende jaren elektrificatie zien bij AMG. Denk niet puur elektrische modellen (alhoewel), wel aan hybride-motoren en plug-instekkers. Goed nieuws voor de massa, pijnlijk nieuws voor de puristen. Al moet je natuurlijk evolueren als bedrijf.
Begrijpen jullie de keuze van Mercedes-AMG?
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 10 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 12 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 15 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 16 uur geleden