Want als je botst aan 180 km/u ben je evengoed dood, toch?
Volvo kondigde eerder aan de maximumsnelheid van haar wagens te toppen op 180 km/u. Volvo streeft - als merk met veilig imago - een zero tolerance beleid na als het om verkeersveiligheid gaat. In hun eigen denkwijze willen ze tegen 2020 een statistiek waaruit blijkt dat er geen enkel dode meer is gevallen in een Volvo bij een verkeersongeluk. En dan is een lagere maximumsnelheid een hulp, toch?
Maar is dat wel de echte reden? Want in Europa bestaat al langer een systeem van Intelligente snelheidsaanpassing, ISA genaamd. Alleen, geen enkel merk heeft zin om dat standaard op haar modellen te installeren en ook Europa zelf heeft nog niet direct zin om het ISA-systeem op te leggen aan de constructeurs. Overigens mag je in vele Europese landen - behalve Duitsland - niet sneller dan pakweg 130 km/u rijden, dus waarom zou je de maximumsnelheid dan beperken op 180 km/u? In België ben je aan die snelheid evenzeer je rijbewijs kwijt, in Duitsland word je nog altijd voorbij gevlamd door de Mercedessen en BMW's die je eigenlijk wil beconcurreren. Schiet Volvo dan niet in eigen voet?
elektrisch
Maar je overlevingskans als je tegen 180 km/u op je voorligger knalt, is nog altijd kleiner dan wanneer je dat met 120 km/u doet. Dat is pure fysica. De echte reden zit dus elders.
Misschien zit ze wel in de elektrische uitrol van Volvo. Het merk wil binnenkort steeds meer elektrische wagens op de markt brengen en diens snelheden liggen lager dan bij wagens met conventionele verbrandingsmotoren. En in plaats van binnen een aantal jaren niet meer mee te kunnen, verkondigt Volvo dan vandaag al dat ze de snelheid lager toppen, "omwille van veiligheid". Dat de actieradius van de elektrische auto bij een lagere snelheid een stuk hoger is, kan je zelf becijferen. Ook dat is fysica.
computergestuurd
Een andere reden kan zijn dat Volvo meer controle wil over wat hun zelfrijdende auto's binnenkort gaan doen. Aan 220 km/u moet de reactietijd nóg sneller zijn, en dan moet je systemen installeren die sneller reageren.
Als het voor Volvo enkel om veiligheid zou gaan, dan zouden ze de snelheid verlagen naar 120 km/u, of 130 om ook in Duitsland mee te kunnen. In Zweden - thuisland van Volvo - bedraagt de maximum toegelaten snelheid overigens 110 km/u, met een aantal uitzonderingen tot 120 km/u rond grote steden. Het lijkt er dus op dat Volvo vooral zichzelf prepareert voor de toekomst en daar zullen hogere snelheden geen deel meer van uit maken.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 12 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden