Volkswagen en technologiereus HP slaan de handen in elkaar om 3D-onderdelen te printen in massaproductie voor de automobielsector. Binnenkort een 3D-geprinte Golf op je oprit?
Nou, zo hard zal het initieel nog niet gaan. Want 3D-printen blijft een traag procedé voor grote onderdelen zoals pakweg een motorkap. Voor kleine zaken kan er wel een schaalvoordeel uit gehaald worden. Dat is net waar Volkswagen in de eerste fase op mikt: designelementen in kleine reeksen. Denk aan gepersonaliseerde logo's op de kofferklep, speciale schakelknoppen of sleutels met een geïndividualiseerd logo. Zaken die klanten nog net dat tikkeltje meer personalisatiemogelijkheden moeten geven. En personalisatie, dat is in de automobiel synoniem aan winst.
Volkswagen zal hiervoor de HP Metal Jet gebruiken, waardoor het dus initieel over onderdelen uit staal zal gaan. Op termijn plant het Duitse merk ook om aluminium en andere grondstoffen in de 3D-printer te werpen.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 6 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 6 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 23 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden