Autosalons zoals we ze nu kennen (op wereldschaal) zijn met uitsterven bedreigd. Want nu de riem steeds strakker moet aangespannen worden bij automerken zien ze meer en meer het nut niet meer. Hoofd van de Volkswagen Groep, Herbert Diess, is ook niet mals: "Autosalons? Dat is een restant van de jaren 60."
Zowel Genève, Detroit, Frankfurt als Parijs krijgen het steeds moeilijker om automerken naar zich te lokken tijdens de jaarlijkse grote autosalons. Logisch ook, want het kost miljoenen om deel te nemen en tijdens die korte tijdspanne moet je opboksen tegen een tyfoon aan ander nieuws van alle automerken. Waardoor modellen vaak onder de rader blijven omdat alle aandacht naar één product gaat. In tijden waar alle constructeurs op hun centen moeten letten is het dus niet vanzelfsprekend meer om emmers geld te investeren in autosalons.
Hoofd van de Volkswagen Groep, Herbert Diess, is ook van die mening. En laat dat ook blijken tegenover Australische media. "[Autosalons] zijn een product van de jaren 1960 en zijn niet relevant meer. Ze brengen niet meer op wat wij willen en bieden niet meer aan wat klanten willen." Hij gelooft dan ook in kleinere evenementen en shows zoals het Goodwood Festival of Speed. "Mensen willen interactie met het product. Evenementen zoals Goodwood tonen ons hoe moderne autoshows er uit moeten zien."
De dood van Brussel?
Of dit ook de dood luidt van het Autosalon van Brussel? Niet helemaal. Want waar de grote internationale salons vooral werden gebruikt voor de aankondiging van nieuwe producten, conceptcars en dreamcars is het salon van Brussel vooral een verkoopsalon. Een hub voor alle automerken die dan in één grote garage al hun producten kunnen tonen. Waardoor we nog niet meteen hoeven te vrezen voor het verdwijnen van het autosalon in Brussel.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 21 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden