Een onafhankelijk onderzoeksbureau dat financiële steun kreeg van Duitse merken Volkswagen, Mercedes en BMW heeft de deuren moeten sluiten omdat het proeven heeft uitgevoerd op apen en mensen waarbij de testkandidaten uitlaatgassen in moesten ademen. Gezien de precaire situatie met Dieselgate is dit wederom een klap in het gezicht van de Duitse auto-industrie.
Het was ergens rond 2012 wanneer de 'Europese Onderzoeksvereniging voor Milieu en Gezondheid in de Transportsector' (EUGT) een onderzoek opstelde naar de kortetermijnschade bij het inhaleren van stikstofdioxide. Een onderzoek dat werd gefinancierd door Mercedes' moederbedrijf Daimler, Volkswagen en BMW en nu het middelpunt is van een nieuwe storm in heel het Dieselgateverhaal.
Klokkenluiders brachten namelijk naar boven dat er zowel apen als mensen werden gebruikt om het onderzoek uit te voeren. Of in mensentaal; de EUGT liet apen en mensen uitlaatgassen inhaleren om te onderzoeken of ze schadelijk waren.
Niet goed, heus niet goed.
Gruwelijk
Iets specifieker werden tussen 2012 en 2015 zo'n 25 jonge testpersonen in het universiteitsziekenhuis in Aken (Duitsland) onderworpen aan een 'kortetermijn-inhalatieonderzoek'. De apen, die werden dan weer in Albuquerque (VS) aan de test onderworpen. Zo mogelijk nog gruwelijker. Want de apen werden in een afgesloten container geplaatst en mochten daar naar tekenfilms zien (geen mop) terwijl de ruimte werd volgepompt met de uitlaatgassen van een Volkswagen Beetle TDI.
De onderzoeksvereniging die de tests uitvoerde (de EUGT dus) mocht na het klokkenluiden de deuren al sluiten in juni vorig jaar. Duitse media kon het verslag van heel het verhaal pas laatst inkijken waardoor het verhaal nu pas aan het licht komt.
Duitse merken voelen de terugslag
Zowel Volkswagen als Daimler betreuren hoe de onderzoeken zijn verlopen en excuseren zich uitvoerig. Zo laat Volkswagen weten dat de experimenten fout zijn en compleet in gaan tegen de ethische standaarden van het merk.
Daimler gaat nog een stap verder en zegt geschokt te zijn door het onderzoek. Hoewel het merk toegeeft betrokken te zijn bij de EUGT weet het meteen ook te zeggen niet op de hoogte te zijn geweest van hoe de tests werden uitgevoerd. Het concern gaat alvast uitgebreid onderzoeken hoe dit zo fout is kunnen lopen. BMW heeft op dit moment nog geen officieel statement de wereld in gestuurd.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 22 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden