5 klassiekers (in spé) die dit jaar oldtimer worden

1993_renault_clio_williams

Over nieuwjaarslijstjes gesproken; deze vijf klassiekers krijgen in 2018 de begeerlijke status van oldtimer. Al zijn het daarom heus niet allemaal bijzondere exoten.

Afgelopen jaar verhoogde de federale overheid de leeftijd waarop een auto oldtimer wordt van 25 naar 30 jaar. Maar dankzij een overgangsmaatregel treedt de regeling slechts trapsgewijs in over een periode van vijf jaar. In 2018 zijn het de auto's van 1993 die voor het eerst in aanmerking komen om tot oldtimer te worden gekeurd. Vooral bij de auto's met zwaardere motorisaties kan die aparte status een grote invloed hebben op de verzamelstatus en dus waarde. Maar ook voor andere zaken, bijvoorbeeld de nieuwe lage-emissiezone (LEZ) in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, heeft de status zijn voordelen. We zochten alvast vijf modellen die daarom nu mogelijk op je radar verschijnen.

Renault Clio Williams

renault_clio_williams

Aftrappen doen we ons lijstje met een van de allerbeste voorwielaangedreven hot hatches ooit. De Renault Clio Williams kwam er ten tijde dat Renault in de Formule 1 nog partnerde met Wiliiams en was bedoeld als homolagatiespecial voor de rally. Williams had echter niets van doen met de special edition maar dat stond zijn succes niet in de weg. Dankzij de juiste aanpassingen en de opvallende blauw/gouden kleurstelling verkocht Renault er uiteindelijk 3.800 van. 1.600 meer dan oorspronkelijk gepland en 1.300 meer dan strikt nodig voor homologatie. Intussen is het echter allesbehalve evident om nog een puntgaaf exemplaar op de kop te tikken.

FIAT Coupé (Type 175)

fiat_coupe

De Fiat Coupé was voor heel wat redenen een bijzondere auto. De opvallende tweedeurscoupé werd niet alleen wereldkundig gemaakt op het Autosalon in Brussel, maar was ook een van de ontwerpen die Chris Bangle mee op de kaart heeft gezet. Het interieur kwam dan weer van bij Pininfarina. Ondanks zijn bescheiden voorwielaangedreven architectuur die de Coupé deelde met de Fiat Tipo 2, kreeg de coupé heel wat lovende kritieken in verband met zijn rijgedrag. Fiat bouwde er uiteindelijk bijna 73.000 exemplaren van. Voor een model uit 1993 zal je echter goed moeten zoeken. Toen bouwde Fiat er slechts 119.

Ferrari 456

ferrari_456

Hoewel Ferrari de 456 officieel in 1992 heeft voorgesteld begon de productie van de klassiek geschoolde 2+2 GT pas in 1993. Het design was afkomstig van Pietro Camardella en Lorenzo Ramaciotti bij Pininfarina en wordt door velen als een van de beste moderne Ferrari-designs van de afgelopen decennia omschreven. Onder de kap ligt een 436 pk sterke 5,5-liter V12 die gekoppeld wordt aan een begeerlijke handgeschakelde zesbak met open schakelpatroon, dan wel een minder interessante automaat met vier versnellingen. In 1998 zou Ferrari het model updaten met de 456M met de M van 'modificata' of 'aangepast'. Over een periode van 10 jaar bouwde Ferrari slechts 3.207 exemplaren.

Maserati Ghibli (AM336)

maserati_ghibli

De Maserati Ghibli kennen we anno 2018 als gespierde zakenberline die de concurrentie met de krachtigere BMW 5's, Audi A6'en en Mercedes E-Klasses van de wereld aangaat, maar begin jaren '90 was de Ghibli nog een tweedeur vierzitscoupé. Deze kwam er als evolutie van de Biturbo Coupé en was voorzien van een geüpdatet 2,0 en 2,8-liter V6 met twee turbo's. Al zou het merk de Ghibli het jaar daarop alweer updaten. Een groot succes was de Ghibli dan ook niet. In de loop der jaren heeft het aparte, hoekige design echter heel wat zieltjes gewonnen.

Aston Martin DB7

aston_martin_db7

Met iets meer dan 7.000 geproduceerde modellen was de Aston Martin DB7 lange tijd de meest populaire Aston Martin ooit. De gracieuze coupé werd getekend door de Britten Ian Callum en Keith Helfet en werd initieel aangedreven door een gesuperchargede 3,2-liter zes-in-lijn van 340 pk. Daarmee sprint de DB7 in 5,8 s naar de 100 km/h en naar een topsnelheid van 253 km/h. Later zou er nog een versie met 5,9-liter V12 bijkomen onder de noemer Vantage.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Yannick 00:55
afbeelding van Yannick

Die Clio Williams lijkt me nog een toffe aankoop

Wim 10:11
afbeelding van Wim

die 456 en DB7, tijdloos

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws