Het eerste barstje in de relatie tussen Opel en PSA is al gelegd, met de nieuwe generatie Corsa aan de basis. De Franse groep willen de hatchback Peugeot 208-genen geven, de Duitsers willen de komende jaren vasthouden aan GM-gerief. Waardoor er gebikkeld wordt over de details van de overname.
In essentie gaat het vooral over de R&D-afdeling van Opel in Rüsselsheim. De Duitsers willen namelijk dat die afdeling de komende drie jaar nog de vrijheid heeft om wagens verder te ontwikkelen, zonder inmenging van PSA. Aan de éne kant voor de werkzekerheid van de 7.700 mensen daar, aan de andere kant voor de Corsa. Nee, geen mop. Het kleintje is namelijk ontiegelijk belangrijk voor Opel en om het productieproces te vergemakkelijken voor de nieuwe in 2019 had PSA voorgesteld om Franse genen te injecteren.
Tegen de zin van Opel, want die zitten al zo ver in de ontwikkeling dat ze liever verder gaan met de GM-onderdelen. Meer nog, eigenlijk willen ze de komende drie jaar geen inmenging van ingenieurs bij PSA. Waardoor ze nog in alle rust de Corsa en een nog onbenoemde SUV op basis van de Insignia kunnen ontwikkelen.
Nog niet van PSA
Een klein dispuut met evenwel verregaande gevolgen. Want eigenlijk wou PSA alles van Opel en Vauxhall deze week onderbrengen onder een nieuw bedrijf genaamd Opel Automobile GmbH. Die deal - waardoor Opel effectief van PSA wordt - is verlegd naar een nog onbekende datum. Waardoor er dus nog altijd een kans is dat de deal niet door gaat.
Al hebben beide partijen er goede hoop op dat ze samen de juiste details kunnen uitwerken. Gaat de deal door, dan wordt PSA in één ruk de grootste Europese constructeur na Volkswagen. De Franse groep heeft er dus alle belang bij om de deal door te laten gaan.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 4 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 21 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden