Mercedes gaat nieuwe generatie motoren bouwen

mercedes-zechszylinder-om656-2016

Mercedes heeft haar plannen uitgerold voor haar volgende generatie motoren. Standaardisering is daarbij het codewoord, en teglijk sneuvelt er nog maar eens een heilig huisje.

De modulaire opbouw van de nieuwe Mercedes-motoren zorgt ervoor dat Mercedes gebruik kan maken van een vast slagvolume per cilinder, 500 cc wordt de maat. De cilinders en cilinderafstanden zijn gelijk, zodat het lijkt dat Mercedes alleen maar plakjes van het brood moet snijden om tot verschillende opstellingen te komen.

Daarbij is er een tweeliter viercilinder (M264), een drieliter zes-in-lijn (M256) en een vierliter V8 (M176). De goede lezer ziet dat er geen V6 drielitermotor meer in het concept past.

Mercedes plaatst in de nieuwe zescilinder-motoren een elektrisch aangedreven compressor, in combinatie met een turbo. Op de krukas zit een elektromotor op 48V stroom waarmee de aircocompressor en waterpomp worden aangedreven. Dat zorgt ervoor dat de multiriem kan worden weggelaten. Tegelijk belooft Mercedes een vermogen dat gelijk is aan dat van de huidige V8-motoren. De dieselzescilinder is de OM 656, meteen de krachtigste ooit in een Mercedes personenwagen. Hij brengt 313 pk voort en zou volgens Mercedes tot 7 procent minder verbruiken.

De V8-motor is dan weer door AMG ontwikkeld, en wordt voorzien van twee monoscroll turbo's, twinscroll zou tevéél zijn voor dit stevige blok.

Welk blok wel twee twin scroll turbo's krijgt is de viercilinderopstelling. Die is nog nauw verwant met de M274 motor die nu al in het schap ligt en heeft daardoor zijn beperkingen qua constructie.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws