Over de toekomst van Toyota: Hybride, PHEV en waterstof

toyota-fuel-cell

Toyota heeft na de hybride-technologie haar zinnen gezet op waterstof. Al zijn ook daar beperkingen aan verbonden. Daarom dat het Japanse merk een specifiek stappenplan heeft uitgedokterd voor haar toekomstige modellen. Waarbij ongeveer elke vorm van alternatieve aandrijving wordt aangesproken. Over waterstof enzo...

Toyota showde gisteren niet enkel haar nieuw vlaggenschip van dochterbedrijf Lexus, de LC 500h, in Nederland. Het toonde er ook de LF-FC concept, een conceptuele sedan op waterstof die in 2020 de verkoop in gaat. Waardoor je de vraag kan stellen of op lange termijn de hybrides niet worden ingeruild voor waterstof-wagens.

Nou, dat lijkt niet helemaal het geval te zijn. Dat wist Vincent Mattelaer (Senior Technical Trainer/Developer at Toyota Motor Europe) ons te vertellen. 'De Mirai is ongeveer het kleinste dat je kan gaan met waterstof', aldus Mattelaer. Want hoe kleiner de wagens, hoe minder plaats voor waterstoftanks, hoe kleiner de range. Het is dan ook gewoon niet logisch om pakweg een Toyota Yaris uit te rusten met Fuel Cell-technologie.

Mattelaer ziet dan ook een evolutie naar drie grote aandrijving bij Toyota. Zo zullen de kleintjes rondtoeren met hybridekracht, daarboven (denk Avensis en co) staan plug-inhybrides en helemaal bovenaan staan de grote jongens op waterstof. Al zal dat een zeer geleidelijke evolutie zijn. Net zoals er nu aan het gebeuren is met waterstofwagens. 'Ik ben er zeker van dat diesels en benzines nog zullen bestaan in 2050', besluit Mattelaer.

De groene toon voor de komende jaren is alvast gezet bij Toyota.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws