Uit een onderzoek van mobiliteitsorganisatie VAB blijkt dat onaangepaste snelheid en onvoldoende afstand houden de grootste oorzaak zijn van ongevallen op de snelweg. De Vlaming ergert zich in het verkeer ook het meest aan bumperklevers.
Het aantal verkeersdoden op snelwegen is volgens VAB opvallend hoger dan in onze buurlanden. In Frankrijk waren er dat volgens cijfers uit 2010 21 per 1.000 km snelweg, in Nederland 32, in Duitsland 34. In België waren er dat 60.
In België wordt geen databank bijgehouden van oorzaken van ongevallen op de snelweg. Nederland, Frankrijk en Duitsland doen dat wel en komen tot een opvallende correlatie tussen het onvoldoende afstand houden en kop-staartaanrijdingen of kettingbotsingen. Zo heeft 43 procent van de kop-staartaanrijdingen in Frankrijk 'onvoldoende afstand houden' als oorzaak. Voor Nederland is dat 80 procent, terwijl 25 procent van de dodelijke ongevallen op Nederlandse autosnelwegen kop-staartbotsingen zijn.
in lijstjes gegoten
VAB stelde ook een top10 op op basis van de gegeven ergernissen in hun mobiliteitsbarometer. Die ziet er als volgt uit.
Ook de redenen voor het bumperkleven werden opgelijst. Ook daar zit wat ergernis in verwerkt.
En tenslotte werd ook een subjectieve lijst opgesteld van het profiel van de bumperklever. Daaruit blijkt dat de BMW-rijder het meest bumperkleeft, dan wel het best in het geheugen blijft hangen.
geen controles in België
In België wordt - in tegenstelling tot onze buurlanden - weinig tot niet gecontroleerd op tussenafstanden. Voor de Belgische politie is dit voorlopig geen prioriteit. In onze buurlanden zijn er wel controles, met boetes voor het niet naleven van de regels.
De Duitse chauffeur krijgt behalve een geldboete ook strafpunten op zijn rijbewijs. Wie bijvoorbeeld minder dan 5 meter volgafstand aanhoudt betaalt 320 euro boete, krijgt 2 strafpunten en een rijverbod van 3 maanden.
Frankrijk heeft speciale wegmarkeringen aangebracht tussen rechter rijstrook en pechstrook. Het betreft onderbroken lijnen. Om veilig te rijden moet je twee strepen afstand houden van je voorligger: “Sur Autoroutes: un trait = danger … deux traits = sécurité”
Afhankelijk van je snelheid neemt ook de tussenafstand toe. De richtlijn in Frankrijk:
- 50 km/u: 28 meter veiligheidsafstand
- 90 km/u: 50 meter
- 130 km/u: 73 meter
Op autosnelwegen bij een snelheid van 120 km/u is de ideale tussenafstand 60 meter. Deze afstand komt ongeveer overeen met 2 seconden.
Bannerfoto via DeAndereKrisPeeters
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 17 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden