Net als je gsm en computer beschikt ook je auto over een schat van informatie die uitermate interessant kan zijn voor externe partijen.Volkswagen maakte publiek bekend niet te willen overdrijven in het verzamelen van data: "wij willen geen Big Brother spelen".
Het was meneer de CEO zelf, Martin Winterkorn, die op een technologiebeurs bekend maakte dat een auto geen data-bom mag worden. In zijn ogen hoeft data van een auto alleen maar verzameld te worden als dat in het voordeel van de veiligheid van de inzittenden is. Zodra het verzamelen een commercieel kantje krijgt, hoeft het voor Volkswagen niet meer.
Denk bijvoorbeeld maar aan de verzekeringskantoren die maar al te graag alles over uw rijgedrag willen weten, zodat ze hun jaarlijkse prijs kunnen optimaliseren, lees: duurder maken.
Op de beurs riep Martin Winterkorn andere constructeurs op zich mee achter zijn visie te scharen zodat bedrijven en overheden buiten de autosector de data niet kunnen misbruiken. Hij voelt zich verantwoordelijk voor het beveiligen van de data van zijn klanten.
nvdr: Hoe cool is onze inzetfoto?
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 5 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 8 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 11 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 11 uur geleden