Warm hé? Zeven tips voor airco in de wagen

Handig toch, zo'n airconditioning in je wagen? Zorgt ervoor dat je het lekker koel houdt bij deze zomerse smelttemperaturen. Wij geven wat tips waarmee je je airco op de juiste manier gebruikt.

Want koude lucht is niet voor alles even aangenaam en een te groot warmteverschil kan je omvergooien, om nog maar te zwijgen van de vele bacteriën die je ventilatie mee de lucht inblaast.

Eerst verluchten

Laat bij het vertrekken niet direct de airconditioning werken. De temperatuur bij een wagen die in de zon heeft gestaan kan makkelijk richting 40°C gaan. Daarom is het aangeraden je deuren even open te zetten alvorens in te stappen of tijdens het rijden eerst je vensters een stukje open te zetten, zodat de hete lucht kan ontsnappen uit je wagen. Ook de lucht in de ventilatiekanalen zelf is veel te warm, daarom kan je best de ventilatie even laten doorblazen, alvorens je de airco de lucht laat koelen. Zo zorg je ervoor dat de airco niet onnodig belast wordt.

Recycleer de lucht

Eens je de airco hebt ingeschakeld, is het handig om de lucht uit je interieur te laten recyclen. De lucht in je interieur werd immers al gekoeld en het kost minder energie deze koel te houden dan verse warme buitenlucht te koelen. Tenzij je natuurlijk een stel pizza's, zwetende lijven of varkens in je wagen transporteert, dan kies je beter voor verse buitenlucht.

 airco-porsche-boxster-2012

in het wilde weg

De ventilatiemonden richt je best niet op je gezicht. Doe je dat wel, dan riskeer je tranende ogen of een droge mond. Ook koude vingers vermijd je beter. Je richt ze beter net naast je, zodat je de koelte ervaart maar niet in de koude zit.

airco-audi-a3

klein temperatuurverschil

Wie de airco van zijn wagen slechts op een aantal graden minder dan de buitentemperatuur instelt, heeft het minst last van een klop van de hamer als hij weer uitstapt. Algemeen genomen zet je hem best 5 à 10 graden koeler dan de buitenlucht en stel je hem best niet in onder 20°C.

drinken en rijden

Drink ook voldoende onderweg. Airconditioning koelt door warmte en vocht aan de lucht te onttrekken. De meest geavanceerde systemen verversen automatisch de lucht om de vochtigheidsgraad op peil te houden, andere doen dit niet. Ook af en toe de ramen openen zorgt ervoor dat de luchtvochtigheid op niveau blijft.

verhogen op het einde

Wanneer je bijna op je bestemming bent, schakel je de airco uit, of verhoog je op zijn minst de ingestelde temperatuur. Zo kan je lichaam wennen aan de buitentemperatuur en heb je minder last van bovenstaande klop van de hamer.

airco-volkswagen_ecoup_cng_aardgas

onderhoud

Je airco blaast de lucht door een stof- en pollenfilter je interieur binnen. Voor een optimale werking laat je deze best jaarlijks of om de 20.000 km vervangen. Doe je dat niet, dan riskeer je dat allerlei (onzichtbare) viezigheden of nare geurtjes je interieur worden ingeblazen.

airco-zomer-zeven-tips

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Alfred 13:19
afbeelding van Alfred

Ik vraag me al ruime tijd af of dat temperatuurverschil van koud naar warm even erg is als van warm naar koud. In de zomer wordt er continu op gehamerd dat je je wagen niet te koud mag maken. Maar in de winter zet iedereen ook de verwarming op in de auto als het buiten vriest. Dan ga je in plaats van 22° gekoeld naar 35° buiten (+13°), van 22° verwarmd naar -5° buiten (-27°!).

Nathan 14:14
afbeelding van Nathan

Misschien helpt de winterkleding dan wel, denk ik, waardoor je je langer warm voelt (of de 'schok' toch geleidelijker is)? Zomerkleding is er niet echt, allé, als het 30°c is buiten ga je het toch direct veel te warm hebben, of je nu een fluwelen kostuum aan hebt of een zwembroek.

Alfred 17:12
afbeelding van Alfred

Zou kunnen, zo ver had ik nog niet gedacht, deels omdat ik zomer of winter toch in een hemd/t-shirt in de wagen zit. Niets zo irritant als een dikke trui of jas onder je gordel vind ik.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws