Tegen 2025 wordt de helft van alle nieuwe wagens in Azië geproduceerd. Dat blijkt uit een onderzoek van consultancybureau Oliver Wyman.
De evolutie van de Aziatische autoproductie was al langer voorspeld en tegenwoordig zie je ook in de nieuwsberichten dat Azië zich roert. Toch voorspelt dit rapport de wijziging een pak sneller dan de andere. Voor de belangrijkste fabrieken wordt naar China en India gekeken. Die zouden even groot worden als West-Europa of Noord-Amerika. China en India zien hun aandeel in de wereldwijde automarkt stijgen van respectievelijk 23 naar 30 en 5 naar 11 procent. China neemt het grootste deel van de meerverkoop in handen met een verdubbeling van de verkoop tegen 2025. In India zou het groeiritme verviervoudigen, maar daar rijden op dit moment minder auto's dan in China.
Europa zou volgens Olivier Wyman een groei kennen van 3 procent per jaar, ondanks de crisis waarin de markt nu verkeert. In Noord-Amerika en Japan ligt de groei lager, met respectievelijk +2 en +1 procent.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 14 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 16 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 19 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 20 uur geleden