We bevinden ons op Mondial de l'Automobile, het Autosalon van Parijs, in oktober 1955. Het jaar van de Alfa Romeo Giulietta Spider, de BMW Isetta, Simca Vedette en de Fiat 600. Het zonnetje komt zwak tevoorschijn als je het Parc des Expositions op het Place de la Porte de Versailles binnenstapt. Rustig wandel je dan de Citroën stand op, tot je haar te zien krijgt. Waarschijnlijk de mooiste wagen die je al hebt gezien én ooit gaat zien. Une vraie déesse.
De Citroën DS, een woordspeling op het Franse voor "Godin" is voor velen nog altijd de mooiste wagen ooit gemaakt. Alhoewel zij bij ons nogal bijnamen kreeg als* Strijkijzer* werd ze door vele prominenten tot in de hemel geprezen. De DS was ontworpen door de Italiaanse architect & beeldhouwer Flaminio Bertoni (niet te verwarren met Bertone) en de Franse luchtvaart ingenieur André Lefèbvre. De auto sloeg in als een bom met zijn futuristisch design en innovatieve technologiën. In de eerste 15 minuten van de presentatie alleen al werden er al 743 bestelbonnen ondertekend, tegen de avond aan bedroeg dat aantal al 12.000. Tegen het eind van de week waren er zelfs al 80.000 orders geplaatst, hierdoor kwam de Citroën fabriek in grote problemen met hun productie capacitieit. De eerste DS'en rolden pas in midden-1956 van de band, maar tegen dan waren al een hoop orders geannuleerd.
De prijs van de DS lag wel te hoog voor een Frankrijk dat nog aan het herstellen was van de Tweede Wereldoorlog, dus kwam Citroën eind 1956 met een goedkopere versie, de ID. Deze was motorisch identiek, maar kreeg een 10 pk minder onder de kap.
De DS was uiterst innovatief, het was de eerste wagen in massaproductie die van de band rolde met schijfremmen, de eerste met hydryopneumatische ophanging. Hij had ook een servostuur, een semi-automatische transmissie en een dak van glasvezel.
De DS is de mooiste wagen aller tijden gekroond na een poll afgenomen bij legendarische designers als Giorgetto Giugaro (Alfa Romeo Giulia, BMW M1, DeLorean DMC-12, VW Golf Mk1, Lancia Delta (1979)), Ian Callum (Jaguar XK, C-X75, Aston Martin DB7), Roy Axe (Simca 1307), Paul Bracq (BMW Turbo, Mercedes-Benz 600, W113, W114, W108) en Leonardo Fioravanti (Ferrari Dino, Daytona, 288 GTO).
Zoals altijd, klik op de foto voor het grote formaat. Als je zelf nog wallpapers hebt, of ideetjes voor een volgende editie, aarzel niet om ze te delen in de comments hieronder.
Alfa Romeo Giulia, Citroën DS & Volvo Amazon
Citroën DS/ID 'Break'
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 5 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 21 uur geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden