Nieuwe Mitsubishi Evo wordt een diesel-hybride

Er is heel wat gaande geweest rond het al dan niet komen van een opvolger voor de Mitsubishi Evo. Begin dit jaar zou beslist zijn geweest de Evo in de prullenmand te gooien. Het daarmee uitgespaarde geld zou dan in nieuwe (elektrische) technologie worden gepompt. Maar na veel protest van fans kwam het management op die beslissing terug. Vandaag maakt Masuko, Mitsubishi president, bekend dat volgend jaar gestart zal worden met de opvolger van de Evo, de Evo XI, en dat wordt een hybride variant.

Onder de kap zou een dieselblok schuilen dat samen met een elektrische motor voor de aandrijving moet gaan zorgen. Details hebben we daar uiteraard nog niet van. Volgens Masuko moet de hybride Evo binnen drie jaar klaar zijn.

Met de kracht van de diesel, en dan vooral het koppel, wordt gehoopt op straffe (tussen)sprint rijden. De sprint naar 96 km/u zou volgens de verwachtingen onder de 5 seconden moeten blijven. Zulk vermogen terwijl de CO2 uitstoot niet boven de 200 g/km zou klimmen. Als basis voor de Evo XI zou het S-AWC vierwielplatform worden gebruikt.

Masuko maakte heel duidelijk dat de fans ervoor zorgden dat de plannen opnieuw op tafel zijn gekomen. Naderhand werd het ook intern duidelijk dat zulk 'halo'-model veel positiefs kan doen voor de rest van het gamma, dat zich zéér ecologisch gaat opstellen.

Via autocar

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Yvesw 16:36
afbeelding van Yvesw

Diesel... *zucht*
Als ze er een 7500rpm draaiende diesel van kunnen maken zou ik er nog eens willen over nadenken...

Techno Patat 10:29
afbeelding van Techno Patat

@yves en sam: er is nog hoop! Personelijk denk ik trouwens dat autofans het verkeerd geintrepeteerd heeft!

Je kan ook kiezen om het op te nemen als: Door het vele koppel (van de elektromotor) gaat de motor trekken als een diesel! Als je een electromotor toevoegd krijg je sowieso koppel met hopen!

En wat kennen we goed dat veel koppel heeft?

Persoonlijk zie ik ze geen EVO maken met een diesel! die auto's moeten een 2l turboblok hebben, en als ze niet meer uit een 2l kunnen halen (ze zitten toch al aan 300 pk hé...) Is een elektromotor voor mij een logische volgende stap...

Eventjes een off-topic technisch vraagje: hoe komt het dat als ik op autofans aan het reageren ben via mn gsm (mobiele site, landscape mode) dat de site plots naar boven schuift en het scherm -waarin ik normaal gezien mn tekst zie- dan zwart wordt! En de ene keer blijft er 1 cm bruikbaar, de andere keer niets, dan plots maar 1 cm zwarte streep...

Kheb dat enkel bij autofans.be! Toegegeven, ik reageer niet veel op andere sites dus ben in het niet helemaal zeker, maar ik heb het toch dikwijls! Met mn iPhone had ik daar minder last van, maar het gebeurde toch wel...

Techno Patat 12:21
afbeelding van Techno Patat

Het is momenteel een HTC probleem, die iBrol is buitengevlogen ;)!

@pieter: Damd, kheb het persbericht er toch nog eens op nagelezen en je kan het toch echt op 2 manieren interpreteren :p! Een diesel zou het voor een rallykanon toch veel te zwaar maken? En totaal niet interessant om om te bouwen naar rallyspec...

Ik blijf erbij, die geruchten zijn er door verkeerde interpretatie's van vele andere journo's, de evo moet een nafte worden! Als het geen nafte wordt (al dan niet hybride) kunnen ze hem beter afvoeren zodat de naam EVO toch nog positief blijft rechtstaan!!!

gtike 22:02
afbeelding van gtike

faut in artikel is de benaming EVO. Moest ECO zijn... :-)

stomme ecobucht...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws