In dit segment kocht men liever een wagen met een badge van Mercedes of BMW . Men vond dat de prijs ongehoord was voor een VW dus de 2de handsprijzen kelderden , en zo kom ik erbij om op de dag van vandaag de Phaeton als slimme 2de hands koop te profileren. Ik had onlangs de kans om een ritje in deze specifieke Phaeton te maken. Eentje met het 3.2 VR6 blok uit de r32 geschakeld door een automatische 5bak die het vermogen op de voorwielen brengt. Wat men misschien de basisversie zou kunnen noemen. Als je de optielijst eens doorneemt ben je anders wel een paar dagen bezig. Buiten de gewoonlijke luxesnufjes zoals airco ( in de phaeton een zeer gesofisticeerd systeem), leder ,het feit dat alles elektrisch verstelbaar is, tv en het buitgewone hifi systeem,... zijn er ook dingen waar men minder bij stilstaat zoals het thermische gelaagd glas dat nooit kan aandampen. Kortom vrijwel alle luxe die men nodig heeft prachtig afgewerkt met leder en hout. Deze Phaeton stond ook nog op 20 duims RH velgen zodat er helemaal geen sprake was van een bompa-imago.
Ik was een beetje sceptisch over de rijeigenschappen van deze wagen mede omdat hij droog meer dan 2 ton op de weegschaal legt. Mijn scepticisme verdween snel als de kickdown van de automaat op de snelweg werd benut werd , de vr6 liet even weten dat hij aanwezig is. Je zou nooit denken dat dit dezelfde motor is als het brullende blok uit de r32, maar door een ander uitlaatsysteem heeft men de motor de juiste passende klank voor de Phaeton gegeven. Er wordt zelfs beweerd dat je een muntstuk op de motor kan balanceren als hij stationair draait. Deze zeer gebalanceerde loopcultuur van de motor draagt samen met de uitstekende luchtvering bij tot een zeer relaxende rijervaring. Maar deze zelfde luchtvering zorgt ook voor bevrediging van de iets sportievere ingestelde chauffeur. Je zou verwachten dat een wagen van meer dan 2 ton op luchtvering zou overhellen als een kapseizende boot in de bochten. Niets is minder waar, stuurcommando’s worden GTI-scherp opgevolgd en het koetswerk blijft zeer stabiel door de bochten. Boven 120 KM/h zakt de luchtvering met 5 cm om meer stabiliteit en minder luchtweerstand te bieden bij autobahnsnelheden tot 245 KM/h.
In 2002 kostte dit model een slordige 80000 Euro nieuw, vandaag de dag vind je perfecte exemplaren voor 20000 euro, dit geeft een depreciatie van 60000 euro over 6 jaar. Dit type auto kan je bovendien meestal met een gerust hart kopen omdat deze meestal perfect onderhouden zijn , en niet afgetrapt zijn . Voor het geld van een nieuwe doordeweekse golf kan men dus een 2de hands Phaeton kopen. Voor een gelijkwaardige BMW 735i , Mercedes S350 of Audi A8 betaalt men makkelijk 10000 euro meer. En deze laatstgenoemden zijn veel minder exclusief als de VW variant.
Je kan dus de badge snobisme die de prijzen naar beneden heeft gedreven uitbuiten en in het achterhoofd houden dat deze wagen de meeste van zijn componenten deelt met de Bentley continental GT en de Audi A8. Sounds like a good deal to me.
Dank aan Sander voor de foto's.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden