
Er was een tijd waarin tuners vooral overbodige pk’s en nog overbodiger gevleugelte toevoegden, maar die tijd is voorbij. Dat hebben we te danken aan de elektrische transitie, getuige deze ‘Brabus Masterpiece’. Die voegt namelijk geen pk’s toe aan de Mercedes-AMG EQS 53, maar wel functionele aero… Héél functionele aero.
Tuners staan aan de vooravond van een onzeker tijdperk: het elektrische tijdperk. Waar de creatieve koppen van de autosector namelijk met gemak een paar honderd pk’tjes extra uit de gemiddelde verbrandingsmotor wisten te kietelen, blijkt een elektrische aandrijflijn moeilijker te kraken. Daardoor moeten ze zich stilaan gaan specialiseren in andere zaken, en één van die zaken is efficiëntie. Zo pakte VW-tuner Abt even geleden nog uit met een zonnepaneel om je ID. Buzz van extra stroom te voorzien, terwijl Brabus de meest aerodynamische EV ter wereld nog aerodynamischer maakte. Nu is het de beurt aan de AMG-versie van de Mercedes EQS.
Extra efficiëntie na 3,4 seconden
De aanpak van Brabus is daarbij niet zo verschillend, want ook deze Mercedes-AMG EQS 53 komt net dat beetje gestroomlijnder uit de behandeling. Dat begint al bij de rijhoogte, want deze getunede variant ligt vooraan 1,5 centimeter en achteraan zelfs 2 centimeter dichter tegen de grond. Verder monteren de Duitsers een huiseigen spoiler op de achterklep, maar de kenner merkt ook een nieuwe splitter onder de voorbumper en een andere diffuser achteraan op. Die zijn er specifiek om de stabiliteit aan hoge snelheid te verbeteren, en dat geeft meteen weg waar de grootste winst te behalen valt. Brabus belooft namelijk tot 7% meer rijbereik aan snelheden vanaf 100 km/u, wat vooral de rasechte Duitse Autobahn-rijder gelukkig zal stemmen.

De rest van het publiek moet vooral overtuigd worden door de extra gespierde looks van de Brabus Masterpiece — zoals ze het ding zelf noemen — want onderhuids valt er verder niet veel te vertellen. Zo voegt Brabus geen paardje toe aan de standaard aanwezige 761 pk, al is dat natuurlijk allesbehalve een verkeerd cijfer. Reken dus nog steeds op 3,4 seconden wachttijd voor je de 100 km/u bereikt en kan beginnen genieten van die 7% extra efficiëntie… Of dat genoeg is om de meerprijs van ruim 100.000 euro te verantwoorden, laten we aan jou over.
Recente reacties
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
Ze weten waarschijnlijk niet meer van welk hout nog pijlen te maken. Mercedes en BMW pakken het...
Door Jos D. 1 dag geleden
Mercedes E 300d 4Matic Break is minst vervuilende auto ter wereld (met verbrandingsmotor)
Alleen maar goeds dat Mercedes dit voor elkaar krijgt. Maar het totale plaatje mag niet vergeten...
Door Johan Haspeslagh 1 dag geleden
Volvo opent aanval op Lynk & Co met "Volvo Abonnement": Een XC40 per maand, zakelijk of prive
Inderdaad. Hopeloos bedrijf. Ook heel nare en slechte ervaring mee!
Door Marc Van Goethem 1 dag geleden
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
A4 wordt A5, A6 wordt A7. Iets zegt mij dat daar een prijsverhoging aan zal vast hangen.
Door John 2 dagen geleden