
De Shelby Mustang zonder V8 is een feit. Sterker nog: dit exemplaar heeft niet eens een verbrandingsmotor, want hij is gebaseerd op de Ford Mustang Mach-E GT. Dat maakt er de eerste elektrische Shelby van, en hij zal dan ook uitsluitend in de handen van Europeanen terecht komen… Ten minste: snelle Europeanen.
Als Carroll Shelby vandaag nog had geleefd, dan was de beste man dit jaar 100 jaar oud geworden. Dat moet volgens Shelby American gevierd worden, en dat doen ze op verrassend eigentijdse wijze. In de afgelopen eeuw is de automarkt namelijk grondig veranderd en Shelby’s favoriete basis, de Ford Mustang, veranderde natuurlijk mooi mee. Tijd dus om de meest hedendaagse der Mustangs ook eens in een Shelby-jasje te steken.
Duur want zeldzaam
Jawel: maak kennis met de Shelby Mustang Mach-E GT, een Shelby met twee elektromotoren. Dat de Amerikanen daar nog wat aan moeten wennen, merk je dan ook aan het vermogen. Shelby gaat er namelijk prat op wel 900 pk uit de V8-blokken van de reguliere Mustang te kunnen persen maar van de aandrijflijn van de Mach-E GT bleven ze gewoon af. Reken dus op dezelfde 487 pk’s, al zouden die voortaan wel moeten klinken alsof ze uit een V8 komen gestormd dankzij een speciaal daarvoor afgestemd Borla-geluidssysteem. Daarnaast trakteerde Shelby zijn variant op verlaagde ophanging, lichtere velgen en een motorkap uit koolstofvezel om het rijgedrag te optimaliseren.

De rest van de aanpassingen van de Shelby Mustang Mach-E GT zijn dus puur cosmetisch, met bijvoorbeeld wat eigen stickers terwijl een aantal losse onderdelen vervangen worden door koolstofvezel stukken. Dat maakt het pakketje van 24.900 euro misschien wat aan de prijzige kant, want daar zit voor de duidelijkheid nog geen Mustang Mach-E GT in inbegrepen. Je kan deze aanpassingen dan ook laten uitvoeren op zowel nieuwe als bestaande exemplaren van de elektrische Ford, al houdt Shelby het wel op een totaal van slechts 100 stuks. Die blijven ook beperkt tot de Europese markt, en dat maakt het hele gebeuren dan weer exclusief…
Recente reacties
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
Ze weten waarschijnlijk niet meer van welk hout nog pijlen te maken. Mercedes en BMW pakken het...
Door Jos D. 1 dag geleden
Mercedes E 300d 4Matic Break is minst vervuilende auto ter wereld (met verbrandingsmotor)
Alleen maar goeds dat Mercedes dit voor elkaar krijgt. Maar het totale plaatje mag niet vergeten...
Door Johan Haspeslagh 1 dag geleden
Volvo opent aanval op Lynk & Co met "Volvo Abonnement": Een XC40 per maand, zakelijk of prive
Inderdaad. Hopeloos bedrijf. Ook heel nare en slechte ervaring mee!
Door Marc Van Goethem 1 dag geleden
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
A4 wordt A5, A6 wordt A7. Iets zegt mij dat daar een prijsverhoging aan zal vast hangen.
Door John 2 dagen geleden