
Volkswagen-tuner ABT heeft misschien wel zijn efficiëntste modificatie ooit gepresenteerd. Op het dak van de ID. Buzz monteerden ze namelijk een keertje iets anders dan een opzichtige spoiler. In de plaats daarvan krijgt het elektrische busje een set zonnepanelen mee, goed voor tot 3.000 gratis kilometers per jaar.
ABT houdt zich gewoonlijk bezig met het opleuken van allerhande Audi’s en Volkswagens, maar bij de ID. Buzz was het Noorse Zyrus Engineering hen voor. Die ontwikkelden namelijk al een setje koolstofvezel sierdelen om de elektrische personenbus om te toveren tot een soort Fast & Furious-rekwisiet, dus bij Abt moesten ze iets anders gaan bedenken. En het resultaat is waarschijnlijk efficiënter dan gelijk welke spoiler, bumper of verlaging de ID. Buzz ooit had kunnen maken.
Voor dak en flanken
ABTs nieuwe E-Line-afdeling, die zich buigt over de elektrische auto’s van de VW-wereld, heeft namelijk een nieuwe toevoeging ontwikkeld voor het elektrische busje. Die bestaat uit een set zonnepanelen op het dak die in verbinding staan met de aandrijfbatterij van de ID. Buzz. In ideale — lees: niet heel Belgische — omstandigheden is de installatie in staat tot een piekvermogen van 600 watt, maar daar belooft ABT het zelfs niet bij te laten. Zo zijn ze ook modules aan het bouwen die op de flanken van de ID. Buzz gemonteerd kunnen worden, en die zouden het maximumvermogen opdrijven tot 1.000 watt.

Voor zij die niet geheel thuis zijn in de fotovoltaïsche wereld, geeft ABT ook iets meer tastbare cijfers. Zo zou het dakpaneel alleen al in staat zijn om jaarlijks 3.000 kilometer bij te laden — als de zon juist staat, wel te verstaan. Een echte zonne-auto à la Lightyear wordt je ID. Buzz er dus niet van, maar het is wel mooi meegenomen. Een prijskaartje kleeft ABT nog niet op de hele installatie, maar je mag er alvast de meerprijs voor een ID. Buzz met lange wielbasis bij optellen. De set past namelijk niet op het dak van de kortere variant.
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Even lelijk als de Dodge RAM hoor. Maar ik ben van mening dat elk zijn eigen smaak heeft en...
Door this 1 dag geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
wat gaat hij kosten
Door j veldt cv 2 dagen geleden
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Oh nee. Laat hem maar in de US of A. Ik vind hem lelijk. Geef mij dan maar een Dodge RAM die oogt...
Door Ricardo 2 dagen geleden
Honda e na amper 3 jaar op pensioen
Ik heb er op 1 dag eens 3 verschillende gezien op de wegen. Het is wel nog een gek zicht, want...
Door this 2 dagen geleden