
‘Te veel,’ daar hebben ze nog niet van gehoord bij Mansory. Terwijl auto-ontwerpers bijvoorbeeld nachtenlang wakker liggen over de perfecte balans tussen sportiviteit en minimalisme, kleeft de tuner met plezier zijn complete catalogus op een enkele auto. Getuige hun nieuwste creatie, de F9XX Tempesta Celeste.
Ferrari mag dan in de richting van een winstgevende massaconstructeur evolueren, maar we maken onszelf graag wijs dat het nog steeds een speciaal momentje is wanneer er in Maranello een bolide van de band rolt. We beelden ons dan in dat de ervaren vakmannen er met hun ruwe, met olie bevlekte vingers een traantje wegpinken wanneer ze het resultaat van hun hard labeur in Rosso Corsa het daglicht zien kussen… Al zegt iets ons dat de huilbuien er een stuk intenser zijn wanneer ze zien dat er ‘Mansory’ op de bestelbon staat.
Storm aan koolstofvezel
Geef je ogen namelijk de kost aan het nieuwste product van de Duitse Tuner: de F9XX Tempesta Celeste. Dat betekent in het Italiaans zoveel als “hemelse storm”, al lijkt er in realiteit vooral een storm aan spoilers, splitters, luchthappers en canards over de ooit bloedmooie SF90 Spider gewaaid te zijn. Ook de uitlaten zijn een stukje taltijker geworden, en dat heeft gelukkig wel zijn nut. Zo heeft Mansory de motor onder handen genomen, waardoor de hybride supercar nu 1.100 in plaats van 1.000 pk’s produceert. Daardoor sprint hij naar de 100 km/u in 2,4 seconden en gaat hij door tot een top van 355 km/u, en vermoedelijk nog sneller indien je al die overbodige rommel van je bumpers en je achterklep haalt.

Je mag ervan vinden wat je wil, maar Mansory heeft wel weer zijn doel bereikt. Zo verschijnt de tuner al jaren op onze nieuwspagina met de meest controversieel aangeklede apparatuur, van Rolls-Royces met verlaagde ophanging tot een Mercedes-Maybach met een bullbar of zelfs een zeldzame Ferrari Monza SP2 met extra luchtgeleiding. Deze F9XX Tempesta Celeste komt dan nog niet als zo’n verrassing, want Mansory bouwde al een gelijkaardig gevaarte op basis van de SF90 Stradale. De cabrioversie gaan ze bouwen in een oplage van drie exemplaren.
Recente reacties
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
Ze weten waarschijnlijk niet meer van welk hout nog pijlen te maken. Mercedes en BMW pakken het...
Door Jos D. 1 dag geleden
Mercedes E 300d 4Matic Break is minst vervuilende auto ter wereld (met verbrandingsmotor)
Alleen maar goeds dat Mercedes dit voor elkaar krijgt. Maar het totale plaatje mag niet vergeten...
Door Johan Haspeslagh 1 dag geleden
Volvo opent aanval op Lynk & Co met "Volvo Abonnement": Een XC40 per maand, zakelijk of prive
Inderdaad. Hopeloos bedrijf. Ook heel nare en slechte ervaring mee!
Door Marc Van Goethem 1 dag geleden
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
A4 wordt A5, A6 wordt A7. Iets zegt mij dat daar een prijsverhoging aan zal vast hangen.
Door John 2 dagen geleden