We weten niet of je het al gemerkt hebt, maar campers zijn helemaal in. Ook tuner Abt wil daar nu voor het eerst een graantje van meepikken door zijn stoere saus te gieten over het populairste bed van de Volkswagen-stal: de T6.1 California… Of is hier iets anders aan de hand?
De kampeersector zit sinds een paar jaar in de fleur van zijn leven. Tijdens de coronapandemie waren vliegvakanties namelijk uit den boze, en hebben reizigers alom de flexibiliteit van een camper leren appreciëren. Daar plukt met name de California-afdeling van Volkswagen de vruchten van, want de vraag naar hun slim aangeklede busjes is ongezien. Zo ongezien, dat tuner Abt dan maar besloot om er zijn eigen alternatief voor te bedenken.
Eigen looks en interieur
Want in tegenstelling tot wat je zou vermoeden, is deze Abt XNH géén omgebouwde Volkswagen T6.1 California. In de plaats daarvan vertrekt de tuner van een gewone Transporter-bestelwagen, maar dan de iets verlengde versie. Die sturen ze gewoon richting Vaning GmbH voor een camperconversie, zoals jij of ik dat ook met de afgedankte bus van de lokale loodgieter zouden doen. Daar wordt de Volkswagen voorzien van een lekker luxueus ogend interieur met slaapplek voor vier, en Abt schroeft er een setje stoerdere bumpers onder. Daar moet je het dan wel mee stellen, want een upgrade voor de 2.0-liter TDI-dieselmotor met 150 pk blijft uit.
De naam XNH verwijst trouwens naar ‘Explore New Horizons’ — of: ontdek nieuwe horizonten. Dat geldt niet alleen voor de avontuurlijke luitjes die zo’n Abt op hun naam zullen zetten, maar ook voor de tuner zelf. In zijn 125 jaar lange bestaan waagde Abt zich namelijk nog nooit aan een camper, al hadden ze wel al hun eigen visie op de Transporter en Multivan in de catalogus staan. De stap naar zo’n kampeerversie was dus relatief gemakkelijk gezet, maar dat betekent niet dat het ding in grote oplage op de markt zal komen. Abt beperkt de productie namelijk tot 500 stuks.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 15 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 18 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 21 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 22 uur geleden