Deze Peugeot 205 GTI Tolman Edition is de ideale restomod (2022)

Peugeot 205 GTI Tolman Edition 2022

Zegt iemand ‘restomod’, dan denk je waarschijnlijk aan peperdure, handgemaakte verzamelstukken op basis van klassieke supercars. Het kan echter ook anders. Dit is namelijk de Peugeot 205 GTI Tolman Edition, een restomod waarmee je vooral wil rijden… En die je misschien ooit zelfs kan betalen.

Er wordt flink wat gediscussieerd over wat de beste hothatch ooit zou zijn; kijk er het internet maar eens op na. Eén ding is echter zeker: in ieder lijstje dat je tegenkomt, staat de Peugeot 205 GTI. Bij zijn lancering in 1984 was hij misschien niet de eerste hothatch, maar hij legde de lat wel zo hoog dat ze er ook bij Peugeot zelf nooit meer over geraakt zijn. De 205 GTI was met andere woorden onverbeterlijk, tenzij je naam Christopher Tolman is en je een bedrijfje hebt dat racewagens bouwt.

Alles wat je nodig hebt

Die Brit kocht een dik jaar geleden namelijk een Peugeot 205 GTI met het plan om de auto te restaureren, maar gezien zijn achtergrond besloot hij om het daar niet bij te laten. Zo begon hij de oude hothatch op heel wat vlakken ook te verbeteren. Tot daartoe ging het gewoon om een enkeling met een opgevoerde klassieker, maar na heel wat enthousiaste reacties besloten Tolman en zijn bedrijfje, Tolman Engineering, om zijn creatie ook voor klanten te gaan bouwen. En dan, dames en heren, spreken we van een restomod.

In tegenstelling tot heel wat andere restomods heeft Tolman Engineering het uiterlijk van de 205 GTI nagenoeg volledig ongemoeid gelaten. Uiteraard wordt de carrosserie van de donor wel volledig gerestaureerd en behandeld om de elementen te trotseren, maar verder blijft alles op de nieuwe LED-koplampen na origineel. Dat geldt ook voor het interieur, of tenminste op het eerste gezicht. Zo schuilen er moderne Bluetooth- en DAB-connectiviteit achter het frontje van de klassieke Blaupunkt-radio, wordt de origineel ogende klokkenwinkel geprojecteerd op een digitaal bestuurdersdisplay en krijg je naast een airco ook een alarmsysteem en centrale vergrendeling mee. Alles wat je nodig hebt, dus.

Meer dan snelheid

De wijzigingen schuilen dus vooral onderhuids, en dat geldt al helemaal voor de aandrijflijn. Zo trakteert Tolman Engineering de originele 1.6- of 1.9-litermotor op een cilinderkop met zestien kleppen, een responsiever geprogrammeerde ECU en een roestvrijstalen sportuitlaat. Daardoor hoest het XU9-blok van de 1.9-versie voortaan 200 pk en 217 Nm koppel op, en dat zonder turbo. Het 900 kilogram lichte autootje snelt ermee naar de 100 km/u in 6,5 seconden, maar hothatches gaan om meer dan snelheid in een rechte lijn. Daarom zijn ook verbeterde remmerij en een setje Bilstein-dempers van de partij en kan je Tolman vragen om een ATB-Quaife-sperdifferentieel tussen de voorwieltjes te monteren.

Peugeot 205 GTI Tolman Edition 2022

Het resultaat zou niet alleen een pareltje zijn om mee te rijden, maar ook om naar te kijken. Dat vinden wij althans op basis van de beelden van deze eerste aan een klant geleverde Tolman Edition. Het bedrijfje stopt alles samen dan ook 700 uur werk in ieder exemplaar, dus echt goedkoop is zo’n moderne 205 GTI niet. Met een basisprijs van 55.000 pond — omgerekend net geen 64.000 euro — blijft hij echter vér uit de buurt van wat je voor andere restomods moet neertellen. En zeg nu zelf: een dagelijks inzetbare 205 GTI is toch de enige auto die je ooit nodig zal hebben?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws