
Spreekt zo’n speelse Mazda MX-5 je wel aan, maar vind je zijn vermogen soms maar wat magertjes? Dan biedt tuner BBR soelaas, want die brengt twee nieuwe kits op de markt waarmee je de roadster kan voorzien van een heuse supercharger. En het resultaat mag er best zijn…
Niets dan lovende woorden over de Mazda MX-5, dat spreekt voor zich. Met zijn gewicht van maar net iets meer dan een ton, achterwielaandrijving, een subliem direct stuurgevoel en natuurlijk die onmisbare openluchtervaring is hij één van de keuzes bij uitstek voor de betaalbare sensatiezoeker. Sensaties zijn er echter om overtroffen te worden, en zo kan je na verloop van tijd misschien wel wat meer verlangen dan wat de top-MX-5 uit zijn atmosferische 2.0-litermotor weet te puren. Dan zit er maar één iets op: die motor niet langer atmosferisch laten zijn.
Handen uit de mouwen
Om dat geklaard te krijgen kan je bij het Britse BBR terecht, waar je sinds kort de keuze krijgt uit twee tuningpakketjes. De Stage One schopt het daarbij tot 225 pk en 271 Nm koppel, en de Stage Two wringt zelfs 245 pk en 293 Nm koppel uit het 2.0-literblok. Dat is een flinke upgrade ten opzichte van de standaardcijfers van 161 pk en 200 Nm koppel voor het model dat in aanmerking komt, en de 0-naar-100-tijden zijn er dan ook naar. Zo deed die standaard MX-5 dat sprintje in 7,3 seconden, en verkorten de Stage One en Two dat naar respectievelijk 5,3 en 5,1 seconden. In beide gevallen staat een flinke supercharger centraal, en de overtreffende trap voegt daar onder andere een speciale intercooler en een verbeterd uitlaatsysteem aan toe.

De kits zijn momenteel enkel verkrijgbaar voor MX-5’jes die van 2015 tot 2019 gebouwd zijn, dus de latere auto's met standaard al 184 pk komen voorlopig nog niet in aanmerking. Je kan de ombouw bij BBR laten uitvoeren of gewoon zelf de handen uit de mouwen steken, en in dat laatste geval ben je omgerekend 4.450 euro kwijt voor een Stage One en 6.165 euro voor een Stage Two. BBR legt zich trouwens toe op alle generaties van de Mazda MX-5, dus je kan er ook even gaan kijken indien je roadster onder kenners luistert naar de namen ’NA’, ’NB’ of — je raadt het al — ‘NC’.
Recente reacties
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
Ze weten waarschijnlijk niet meer van welk hout nog pijlen te maken. Mercedes en BMW pakken het...
Door Jos D. 1 dag geleden
Mercedes E 300d 4Matic Break is minst vervuilende auto ter wereld (met verbrandingsmotor)
Alleen maar goeds dat Mercedes dit voor elkaar krijgt. Maar het totale plaatje mag niet vergeten...
Door Johan Haspeslagh 1 dag geleden
Volvo opent aanval op Lynk & Co met "Volvo Abonnement": Een XC40 per maand, zakelijk of prive
Inderdaad. Hopeloos bedrijf. Ook heel nare en slechte ervaring mee!
Door Marc Van Goethem 1 dag geleden
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
A4 wordt A5, A6 wordt A7. Iets zegt mij dat daar een prijsverhoging aan zal vast hangen.
Door John 2 dagen geleden