Porsche heeft een heus tuningpakket aan zijn lijst van accessoires toegevoegd, en dat komt uit de rekken van racewagenbouwer Manthey. Met die Performance-kit schaaft de 911 GT3 dan ook een dikke vier seconden van zijn rondetijd op de Nürburgring. Wat een beetje slimme aerodynamica niet kan doen...
Zegt de naam 'Manthey' je niks, dan nemen we je dat niet meteen kwalijk. Je moet vooral in de racerij thuis zijn om al van deze tuner gehoord te hebben, al loont het voor de trotse Porschist ook gewoon om deze naam te kennen. De snelste ronde voor productiewagens op de Nürburgring werd namelijk gereden door een Porsche 911 GT2 RS van de vorige generatie, en ook die werd daarin geholpen door aerodynamica-aanpassingen van Manthey. Hetzelfde trucje passen de Duitsers nu toe op de nieuwe GT3, momenteel de meest raceklare 911 van het gamma.
Meer aero, zelfde garantie
Van de aandrijflijn blijven de tuners dus af, want de wijzigingen beperken zich tot het onderstel en de luchtweerstand. Op de uithoeken bevinden zich bijvoorbeeld nieuwe, in vier posities verstelbare dempers. De veren worden ook vervangen, vooraan door 10 procent hardere en achteraan door 7 procent zachtere exemplaren. Van buitenaf vallen echter vooral de aerodynamica-aanpassingen op, zoals de grotere splitter en zijskirts, de subtiele vleugeltjes voorop de bumper en de bredere spoiler. Tegen een meerprijs kan je ook lichtere 20- en 21-inchvelgen laten monteren die het ongeveerde gewicht met 7,3 kilogram verlagen voor optimaal contact met het wegdek.
Om het effect van de Manthey Performance Kit te demonstreren, trokken de Porsche-ingenieurs natuurlijk met hun aangepaste 911 GT3 naar de Nürburgring. Daar lapte testpiloot Kévin Estre het circuit in 6 minuten en 55,737 seconden, nog eens 4,19 seconden sneller dus dan de standaard 911 GT3. Wil je dat zelf ook eens aan den lijve ondervinden, dan kan je de Manthey Performance Kit vanaf nu gewoon op je 911 GT3 bestellen in het personalisatiegamma van 'Porsche Tequipment'. Je bent er 37.911 euro exclusief BTW voor kwijt, wat uitdraait op zo'n 45.000 euro of, Porsche meegerekend, pakweg 227.000 euro. Je fabrieksgarantie blijft voor die prijs wel mooi behouden.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden