Dat Brabus niet vies is van een tuningsprojectje met een Mercedes-AMG G-Klasse in de basis weten we al. Deze 900 Crawler tilt het niveau echter naar 11. Hét ultieme speeltje voor de rijken der aarde met een offroadhobby?
Hypercars shmypercars. Tegenwoordig heeft zowat elke autoproducent een van de pot gerukte sportwagen met prestaties die bijna niet meer te vatten vallen. Hoe ga je daar mee om als tuner? Wel, Brabus alvast door de meest extreme offroadbuggy ter wereld te creëren. De 900 Crawler is geboren.
Knallen op offroadbanden
Deze 900 Crawler een aangepaste G-Klasse noemen is misschien wel een understatement van jewelste. Niet in het minst omdat de Crawler nog maar weinig gemeen heeft met de originele G-Klasse. Zo pakt de Crawler uit met een buizenframe en een compleet aangepaste ophanging. Enkel de voorkant, motor en delen van het interieur lijken overgeheveld. Al moet je zelfs het hergebruik van de motor met een korrel zou nemen.
Brabus boort de 4.4-liter V8 uit tot 4.5 liter en weet dankzij de twee turbo's 888 pk en 1.250 koppel uit het blok te puren. Die kracht zorgt er voor dat deze Crawler in amper 3.4 seconden de honderd weet aan te tikken... met potente offroadbanden! De top is trouwens begrensd op 160 km/u. Waardoor je dus in no-time de rev-limiter invliegt.
Lichtgewicht G-Klasse
Met 53 centimeter aan bodemvrijheid is de Crawler alvast een offroader om rekening mee te houden. Die bodemvrijheid dankt hij aan portaalassen, de met 16 centimeter verhoogde ophanging en stevige 20-duims velgen met het nodige rubber.
Dankzij het veelvuldig gebruik van koolstofvezel en het - laat ons eerlijk zijn - verwijderen van zowat alle panelen is dit meteen ook één van de meest lichte G AMG's die je momenteel kan kopen. Zo drukte Brabus het gewicht van 2.4 ton naar 2 ton. Kijk, op die manier draagt Brabus toch een beetje bij aan het milieu. Dat deze Crawler geen koopje is spreekt voor zich. Brabus vraagt maar liefst 749.000 euro voor deze Crawler, exclusief btw. Met een oplage van 15 stuks ben je wel zeker van exclusiviteit.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 5 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 8 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 11 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 11 uur geleden